Přeskočit na obsah

Blackface v pedálu. TC Electronic Combo Deluxe 65’ vám dá zvuk jednoho ze zásadních kytarových aparátů

Fendrovské kombo Blackface Reverb Deluxe definovalo zvuk kytary pro rockovou, bluesovou, jazzovou i country muziku. Nyní ho můžete mít za pakatel v pedalboardu nebo třeba na nočním stolku. Pedál Combo Deluxe 65’ patří do řady Vintage předzesilovačů Ampworx dánské firmy TC Electronic. Ta po modelingu několika moderních high-gainových zesilovačů vytvořila tři digitální pre-ampy, které přinášejí zvuk slavných lampových aparátů propojených rokem 1965.

Kromě komba Blackface Reverb Deluxe od firmy Fender nabízí TC Elektronic ve zmíněné Vintage řadě také pedál se zvukem Top Boost AC30 od společnosti Vox a do krabičky se dvěma nožními spínači zkrotila také JTM45 od legendární firmy Marshall.

Mezi kytaristy, kteří používali nebo používají Fender Blackface Reverb najdeme jména jako Stevie Ray Vaughan nebo John Mayer a mnoho dalších. Nahrány na něj byly stovky slavných alb.

Buďte chytří a investujte. Anebo buďte chytří

Kdo chce vlastnit některý z těchto originálních aparátů, které definovaly nejen styly, žánry, ale v podstatě celou éru moderní populární hudby, musí to vzít jako investici a peníze, které rozumní lidé šetří na nákup nemovitosti, vložit do otlučeného kusu kytarového vybavení, který odpracoval několik dekád na pódiích a ve zkušebnách. Ceny původních aparátů jdou – převedeno na koruny – do částek zapsaných šesti číslicemi.

Finančně se prohnete také, když si pořídíte „reissue“ daných aparátů nebo jejich napodobeniny od butikových firem.

Ale lze to udělat i jinak, pořídit si zařízení, které dovede chování takových aparátů věrně napodobit a zároveň vám díky svým vlastnostem poslouží v několika oblastech, což by se skutečným lampovým aparátem nebylo možné.

V roce 2024 už to není žádná hra na zvuk, jako je ten Hendrixův, Youngův apod. Vývoj emulace zvuku zesilovačů digitálním způsobem se od prvních produktů z poloviny devadesátých let obrovsky posunul, a to ve dvou úrovních: Za prvé, co se týká kvality a věrnosti napodobení daného zvuku a chování daného zesilovače, a za druhé co se týká ceny. A dánská firma to z hlediska obojího naprosto „rozbila“ (pokud použijeme výraz, kterým bychom popsali zážitek z energického vystoupení šlapající kapely s pořádným kotlem pod pódiem).

Testováno v undergroundu

Design matně černé kovové krabičky jasně odkazuje na estetiku blackface aparátů, podobně jako na ostatních pedálech Ampworx i tady se výrobce jasně přihlašuje k modelované předloze zvolenými knoflíky. Ale vizuál jen doprovází podstatu, a tou je zvuk a celkové chování zesilovače, které se inženýrům z TC povedlo skvěle vystihnout. Tenhle dojem měl z předzesilovače i kytarista a frontman české undergroundové klasiky Sladký konec Ondřej Sladký, se kterým jsme krabičku testovali. „Jako staromilec jsem ulítlý, na Fendra, na to klasické fendrácké zkreslení, a to se jim tady povedlo. Přijde mi, že vystihli i ten křišťálový fendrácký zvuk. Baví mne takový ten plný záběr při bouchnutí trsátkem na struny. I korekce fungují perfektně, když si přidáš basy, hned cítíš, jak ti to pod trsátkem brní. A úžasný mi přijde ten štiplavý ostrý reverb,“ popisuje zkušený kytarista. Zahrál si i na ostatní pedály z řady Vintage a může porovnávat. „Combo Deluxe u mě vyhrálo, možná i proto, že prostě hraju na fendráckou kytaru a ta tomu pedálu opravdu sedí,“ říká muzikant.

Dvoukanálový předzesík v pedálu

Všechny krabičky Ampworx sdílejí stejnou stavbu. Jde v zásadě o dvoukanálový předzesilovač, pravým ze dvou nožních spínačů přepínáme mezi zeleným a červeným kanálem (signalizuje nám je dioda měnící barvu). Druhý kanál má už v továrním nastavení o něco více gainu, je tedy zamýšlený jako kanál pro zkreslený zvuk. Ale na obou kanálech Combo Deluxe 65’ můžeme naladit velmi, velmi širokou škálu zvuků od průzračně čistého až pro drzý americký high-gain.  Oba kanály ovládáme stejnými knoflíky, přičemž si kanál vždy zapamatuje poslední nastavení.

Pokud zmáčkneme oba nožní spínače najednou, můžeme změnit funkci pravého spínače: nebudeme pak přepínat mezi zeleným a červeným signálem, ale mezi zapnutým předzesilovačem a bypass modem, při kterém signál přes krabičku nedotčeně prochází.

Dvě pružiny ve formě IR

Ten levý nožní spínač zastává v případě Combo Deluxe 65’ oproti jeho bratrancům zcela výjimečnou roli, máme tu Reverb. K němu je přiřazený první knoflík na krabičce, kterým volíme množství efektu ve zvuku. Není to ale vše, na zadní straně, tam kde je vstup a výstupy, najdeme malý trimer pro ovládání tónové clony reverbu. Originální aparát tuto funkci neměl, chceme-li tedy originální zvuk reverbu, stačí nechat šipku trimeru přesně na dvanácti hodinách.

Vývojáři z TC modelovali reverb na základě originální dvoupružinové Gibbs reverb jednotky používané v kombech Fender, kterou převedli do našeho pedálu pomocí dlouhé, čtyřsekundové impulzní odezvy (o IR více zde).

Použití dalších knoflíků je jasné, máme tu Gain pro vybuzení zesilovače, pak knoflík Level, tedy celkové zesílení (Master Volume). Ke korekci slouží knoflíky Bass, Middle a Treble, tedy basy, středy a výšky, se kterými můžeme velmi variabilně a přesně nastavit náš zvuk.

Na zadní straně najdeme ještě přepínač Bright, tedy funkci, kterou známe z fendrovských zesilovačů a komb. Můžeme jí celkové vyznění předzesilovače rozjasnit, přiostřit, což využijeme podle stylu a zvuku kytary nebo třeba v případě, když potřebujeme, aby náš aparát ještě ostřeji prostoupil celkovým zvukem kapely.

Kam to zapojit. Co třeba Celestion Creamback?

Výstup z pedálu Ampworx můžeme zapojit do silové sekce našeho aparátu, pokud nám to umožňuje, v takovém případě použijeme zdířku na jack označenou jako Out. Za koncový zesilovač pak můžeme (ve skutečnosti musíme) připojit reprobox.

Pokud se ale nepřepojujeme z digitálního do analogového světa už teď, lze využít druhou zdířku označenou jako DI s dodatkem Cab Sim. Získáme pak signál obohacený o simulaci reproboxu. Firma TC Electronic se při tvorbě spojila s autoritou z nejvyšších, firmou Celestion, a každý za Ampworxů nabízí oficiální simulaci reproboxů vybavených reproduktory této značky. U každého pedálu řady Vinatge jde o jiný, specificky zvolený reprobox, ke Combu Deluxe 65’ nám přidali to, co tam patří – jeden dvanáctipalcový reproduktor Celestion Creamback.

Paletu zvuků si ale můžeme rozšířit, pokud signál vyvedeme zdířkou Out a připojíme hardwarový nebo i softwarový simulátor reproboxů. Skvělým rozšířením pro Ampworxy je TC Electronic Impulse IR Loader, který obsahuje 12 skvělých oficiálních simulací boxů s reproduktory Celestion a celkově 99 přihrádek pro uložení dalších souborů IR (impulse response / impulsní odezva) se simulacemi beden i aparátů.

Výstup se simulovaným boxem můžeme poslat rovnou zvukařovi do mixu a získat zvuk skvělého aparátu i na koncertě, nebo jej přirozeně můžeme poslat do zvukového rozhraní a pracovat se zvukem v DAW v našem počítači. Do zvukovky samozřejmě můžeme poslat i signál z výstupu Out a využít obrovského množství amp a cab simulací, které digitální prostředí nabízí.

Kdeže aparáty v počítači jsou…

Pro práci s DAW jsou Ampworx pedály jako stvořené, a přitom o několik kol předbíhají běžné softwarové simulace aparátů. „Je to živý na rozdíl od zesilovačů v počítači, je to jako když do toho počítače strčíš opravdové kombo,“ hodnotí Combo Deluxe 65’ Ondřej Sladký.

Ampworx pedály opravdu nejsou jen nějakým počítačovým amp modelingem.  Dávají vám skvělý zvuk bez jakékoliv latence, bez jakéhokoliv rizika, že si váš kompjůtr bude něco počítat, aktualizovat, někam si šáhne a na nerušenou reprodukci vašeho zvuku zapomene. A pocit z hraní přes Combo Deluxe 65’ je k nerozeznání od hraní na skutečný zesilovač (vždyť on to taky je zesilovač!). A v neposlední řadě: tady si na knoflíky můžete sáhnout a na spínače šlápnout – tady máte zesilovač opravu před sebou.

Pro mne osobně je ale nejcennější to, že díky Ampworx pedálu můžu počítač úplně vynechat a žít si svým životem dawless muzikanta.  Přitom můžu hrát, jak nahlas přes silovou sekci zesilovače (dobře mi ampworxy hrají také přes basové kombo, naopak zapojovat je před skutečný lampový zesilovač nevede k uspokojivým výsledkům), tak potichu do sluchátek.

Na neslyšné hraní i vyšťaveného zesilovače jsou Ampworxy vybaveny výstupem na sluchátka (s malým jackem). Zvuk, který dostáváte do uší je obohacený příslušnou simulací reproboxu.

Bez obav bez aparátu do klubu

Ampworx pedál oceníte při koncertě, když s sebou nebudete chtít tahat aparát. Pošlete výstup zvukařovi a možná za vámi budou po koncertě chodit překvapení kolegové muzikanti a hledat ten vintage zesilovač. „Uvažuji, že si pedál pořídím pro menší hraní, kdy bych hrál z linky. Na větší hraní na festivalovém pódiu bych si s tím asi netroufnul, to bych si vzal svůj aparát, abych se slyšel,“ říká Ondřej Sladký, který Combo Deluxe 65’ vyzkoušel i ve svém domácím studiu. „Na nahrávání je to dobrý, je to zkrátka předzesilovač, na kterým si nastavíš hotový super zvuk. Nahraješ ho rovnou do zvukovky a je to.  Nemusíš to už nijak upravovat v DAW.“

Sladká tečka

Toužíte po tom vlastnit klasické zesilovače, které formovaly muziku, kterou milujete? Tak do toho! A možná vám TC Electronic Ampoworx pedály nabízejí mnohem víc: můžete si ten klasický zvuk vzít kamkoliv s sebou, hrát si v noci do sluchátek, bez jakýchkoliv komplikací přímo nahrávat, tvořit, nechat se inspirovat. Výhodou předzesilovače v takovém balení je, že si jich můžete pořídit víc.

Umožňuje to dostupná a stále dokonalejší technologie digitálního modelování. „Zvukově jsem s Ampworxem hodně spokojenej. Leze mi z toho trošku jiná atmosféra než z komba, na který jsem třicet let zvyklej. Protože aparát je aparát. Ale to je možná taky tím, jak to mám v palici daný: že je to digitální, nový, tak jsem tím ovlivněněj,“ říká frontman kapely Sladký konec. A to je docela sladký konec téhle story o Combu Deluxe 65’.

Autor: Martin Filip