Že to dobře vypadá? Ono to taky skvěle hraje! Dvoukanálové kytarové kombo Bugera V22 INFINIUM vás vezme do celolampového světa, kde se nedělají ve zvuku kompromisy. Strejda z metalové kapely si možná myslí, že 22 wattů v lampě není dost, ale vaši spoluhráči, rodinní příslušníci, sousedi a sousedi sousedů budou mít zcela opačný názor.
Lampová komba z řady Infinium společnosti Bugera už jsou nějakou dobu na trhu a prokazatelně si získala popularitu. Pro důkaz stačí projet YouTube nebo muzikantská fóra. To nás ale neodradí od toho, abychom se na jeden – pro mne nejvíce vzrušující – kousek z téhle řady, podívali zblízka. Je tady nevelké, překrásné a hlasité celolampové kombo Bugera V22 INFINIUM. Strávil jsem s ním několik týdnů a navázali jsme poměrně pevný vztah.
Kromě toho, že vám V22 INFINUM s celolampovým zesilovačem třídy A a 22 watty poskytne plnohodnotný zvuk lampového aparátu, stojí za pozornost také technologie Infinium, kterou Bugera předchází tomu, aby kytaristé museli často měnit elektronky a aby museli se specialistou ladit sadu elektronek, kterou lze v kombu použít. Prodloužit životnost lamp může Infinium podle výrobce až dvacetkrát.
Kombinace 3 x 12AX7 a 2 x EL84
Kombo je vybavené třemi elektronkami 12AX7 v předzesilovači a dvěma EL84 v koncovém stupni, což je kombinace ověřená v opravdu klasických lampových kombech menšího výkonu. Na právě těchto elektronkách stojí obvody komb Fender Blues Junior nebo Vox AC15, tedy skutečných klasik. Zatímco ale zmíněné aparáty dávají výkon patnácti wattů, Bugera V22 INFINIUM je designovaná na 22 wattů. Není to ale jediná charakteristika, ve které se aparát snaží konkurenci předčít. K dalším se dostaneme.
Nastupte do cadillacu
Už vzezření komba ukazuje na to, kam jej zvukově a stylově jeho designéři zaměřují. Design komba připomíná interiér cadillacu z padesátých nebo šedesátých let, a když jej vybalíte z krabice (mimochodem dvou krabic – uvnitř té spediční se skrývá potištěný lesklý „gift box“), užasnete, jak se textilie překrývající reproduktor třpytí, je to mnohem výraznější, než je patrné z fotek a videí. Velmi praktickým prvkem je masivní rukojeť z napodobeniny kůže.
Pořádné madlo je na místě, kombo váží 19,4 kilogramů. Ano, je to tíha. A má to svůj důvod: máme tu plně lampový zesilovač, který se vždycky pronese, ať ho vyrobil kdokoliv. A V22 posílá zvuk do plnohodnotného dvanáctipalcového reproduktoru a tahle věc nikdy nebyla lehká. V kombu je reproduktor od britské značky Turbosound s impedancí 8 ohmů.
Předností V22 je z mého pohledu jeho rozměr, 57,2 x 45,3 x 27 centimetrů. Na to, jak je hlasité, je velmi skladné, vejde se do kufru snad i nejmenšího auta a ani doma nepůsobí jako věc, která by vám překážela. Slabší Fender Blues Junior má pro porovnání rozměry 40,64 x 45,72 x 23,31 centimetrů, kombo stejného výkonu 22 wattů (a naprosto jiné cenové kategorie) Fender 65 Deluxe Reverb je podstatně objemnější (24,1 x 62,2 x 44,5 cm) a o kousek větší je také čtyřicetiwattové Fender Blues Deluxe (59,7 x 47,6 x 26,7 cm), se kterým mohu nabídnout srovnání na přiložené fotografii. Velikosti jsou zkrátka podobné kvůli objemu, který si kvůli velikosti i funkci žádá dvanáctipalcový reproduktor.
Velikostní porovnání komb Bugera V22 INFINIUM a Fender Blues Deluxe. Bugera působí menším a skladnějším dojem, ve skutečnosti je ale rozdíl velikostí jen minimální. Blues Deluxe je však o tři kila těžší.
Na klasiku odkazují také knoflíky potenciometrů ve tvaru slepičí hlavy vyrobené z jemně žlutého plastu (barva označovaná někdy jako vintage white) a také ozdobná krytka diody – přesně takovou mají klasická komba Fenderu, a Bugera jej nazývá podobně jako výrobci předlohy, tedy jewel lamp.
Kombo disponuje dvěma kanály podobně jako klasická lampová komba, Normal a Bright jsou přesně tím, co říká název. Pokud kytaru zapojíme do Bright bude signál podstatně ostřejší, zatímco u kanálu Normal najdeme klidnější polohy.
Pojďme si projet jednotlivé potenciometry a další ovládací prvky.
Přední panel
„Slepičí hlava“ nadepsaná jako Clean slouží k zesilování hlasitosti kanálu pro čistý zvuk, sousední potenciometr Gain nastavuje míru nabuzení zesilovače při přepnutí na druhý kanál, jde tedy o míru zkreslení. Pokud jsme nepřepnuli na zkreslený kanál, tento potenciometr nijak neovlivní náš zvuk. Mezi zmíněnými knoflíky máme malé tlačítko nadepsané Chanel, které slouží právě k přepínání kanálů (a k tomu nám slouží také nožní spínač, který budeme za tímto účelem používat především). Třetí knoflík Volume nastavuje hlasitost druhého, zkresleného kanálu a pro změnu nijak neovlivňuje čistý kanál. Do třetice k nim máme Master umístěný v druhé polovině řady potenciometrů, ten nastavuje celkovou hlasitost aparátu. S těmito třemi knoflíky (Volume, Clean a Master) tedy budeme manipulovat, abychom našli kýžený poměr hlasitosti mezi čistým a zkresleným kanálem. Samozřejmě za doprovodu nastavování Gainu pro zkreslený kanál.
Za Volume následují knoflíky Bass, Mid a Treble, ty nejsou ničím jiným, než ekvalizérem, na který jsme zvyklí z celé řady jiných zvukových zařízení. Mezi Mid a Treble najdeme tlačítko Boost, jde o nabuzení hlasitosti ve středových frekvencích, je to tedy jakýsi doplněk ekvalizéru, kterým si nastavíme dvě možné charakteristiky zvuku z pohledu středových frekvencí. Funkci Boost nemůžeme ovládat nožním spínačem, nechápejme ji tedy jako nakopnutí hlasitosti aparátu pro sóla a podobně.
Potenciometrem Presence nastavujeme, jak jasné a ostré budou vrchní středy v celkovém frekvenčním rozsahu aparátu, pro bližší upřesnění této ne vždy jasné funkce na kytarových a baskytarových zesilovačích, doporučuji tento článek z časopisu Muzikus.
Poslední potenciometr ovládá zabudovaný reverb. Pokud je na téhle variaci na klasická lampová komba vidět nějaká úspora nákladů, je to použití digitálního reverbu. Ale to nepíšu proto, že by bylo něco na tomto efektu špatně. Jen, že na vintage nebo reissue klasického komba byste měli pružinový reverb, který by mile chrastil, když kombo ponesete z auta do zkušebny, ale zároveň by mu taky přidal na ceně a na váze. A co se váhy týká, těch 19,4 kilogramů, které V22 má, je na nošení už tak dost.
Za řadou potenciometrů svítí krásná dioda v retro stylu (jewel lamp) a pak máme dva páčkové přepínače Standby a Power. Zapnutím Power uvedeme aparát do chodu, ale ten nehraje, dokud nepřepneme páčku Standby. Účelem tohoto vypínače, který umlčuje zapnutý aparát, je chránit lampy. Výrobce nám doporučuje, abychom kombo poctivě vypínali funkcí Standby měníme-li kytary, přehazujeme-li kytaru mezi kanály Bright a Normal, přepínáme-li Mode nebo volič impedance na zadní straně aparátu, anebo kdykoliv, když si dáme pauzu, ale ještě se nechystáme vypnout aparát.
Tím jsme trochu předběhli – zmínili jsme dva ovládací prvky, které najdeme na zadním panelu komba. Pojďme se tedy podívat tam. Zadní panel totiž ukrývá funkce, které by mohly váhavce přimět, aby dal aparátu od Bugery přednost před konkurencí.
Zadní panel
Máme tu přepínač Mode, který nám nabízí dvě polohy: Triode a Pentode. Jde o prvek, který známe z některých větších aparátů, například zesilovačů od Marshallu. Přepínačem měníme cestu, kterou signál prochází přes elektronky. Pentode je výchozí nastavení, kdy aparát hraje na plný výkon, přepnutím na Triode jej snížíme na poloviční výkon, mění se ale také charakteristika zvuku. Pentode Mode umožňuje větší tlak a větší dynamický rozsah, triode mode by zato měl poskytovat hřejivější zvuk. V zásadě můžeme tento přepínač používat jako náhradu výkonové brzdy, kdy si po přepnutí na Triode Mode zahrajeme na nažhavenější aparát při nižších hlasitostech.
Zabudovaná péče o lampy
Infinium Tube Life Monitoring je funkce, kterou najdeme také na zadním panelu. Je to šikovný pomocník, který hlídá životnost elektronek a ukáže nám, kdy bychom je měli vyměnit.
To souvisí se slovem Infinium, které se objevuje v názvu našeho komba. Společnost Bugera takto nazývá svou technologii, která prodlužuje životnost elektronek a umožňuje, aby si je uživatel sám měnil bez nutnosti platit specialistu, který bude vybírat elektronky, jež k sobě vzájemně pasují. Technologie Infinium udržuje každou lampu v ideálním pracovním bodu (bias) tak, aby k sobě pasovaly, pracovaly správně a šetřily se. A co víc, díky tomu, že zesilovač nastavuje bias individuálně pro každou elektronku, lze v zesilovači kombinovat různé typy elektronek. V případě poškození lampy, ji v podstatě můžeme vyměnit jakoukoliv jinou. A zároveň nám to otevírá cestu experimentovat a dostat se k vlastním unikátnímu zvuku tím, že si v aparátu zkombinujeme svou vlastní sadu lamp. Podle výrobce by technologie Infinium měla prodloužit životnost setu elektronek až dvacetkrát. Tohle jsem bohužel neměl příležitost vyzkoušet.
Reproduktor
V sekci Loudspeaker na zadním panelu komba máme dva výstupy, jeden je již zapojený do instalovaného dvanáctipalcového reproduktoru britské značky Turbosound a ten druhý můžeme zapojit do externího boxu, pokud bychom chtěli z komba dostat ještě mohutnější zvuk. Bugera nám v tom poskytuje velkou variabilitu, jelikož vedle výstupů najdeme přepínač výstupní impedance mezi 4, 8 a 16 ohmy. Tovární nastavení je na středu, na 8 ohmech. Externí box tedy musí mít minimálně 4 ohmy. Pro případ, že budeme kombinovat interní reproduktor s externím boxem, nabízí Bugera přehlednou tabulku, ze které snadno pochopíme, jak přepínač nastavit.
Stále zůstáváme u zadního panelu, máme tu zdířku pro footswitch, tedy nožní přepínač, který je součástí komba. Je to pěkná, bytelná věcička v kovovém šasi se dvěma plastovými přepínači. Jedním měníme kanály (čistý/zkreslený) a tím druhým zapínáme a vypínáme Reverb. Super je, že přepínače mají diody, které nám signalizují, zda máme zapnutý zkreslený kanál nebo zda máme aktivovaný reverb.
Nesmíme opomenout jedno důležité vybavení komba, a to je možnost zapojení efektové smyčky, pro kterou najdeme vstup a výstup úplně vpravo na zadním panelu. Efektová smyčka nám dovoluje zapojit za předzesilovač a před koncový stupeň zesilovače vlastní efekty, což je výborné například pro použití delaye. Sám jsem ale z efektové smyčky na kombu od Bugery nadšený hlavně proto, že nám umožňuje experimentovat z různými pre-ampy a obohatit tak paletu našeho zvuku. Psal jsem tady o výborných pedálech řady AmpWorx firmy TC Electronic (DC30, Combo Deluxe 65 a JIMS45), tak šup tam s nimi!
Zvuk
Čistý kanál
Při hře na čistý zvuk a manipulaci s potenciometrem Volume zjistíme, že lampy živě reagují na nabuzení i na čistém kanále. Ne, že by šel zvuk do vyloženě zkreslených poloh, ale kytara se přiostřuje, dostává příjemný twang a ke konci drzý rockový zvuk až crunch. Přišlo mi, že tahle reakce na otáčení potenciometrem Volume doprava je výraznější u módu Triode (volíme ho dvoupolohovým přepínačem na zadním panelu).
O síle komba V22 dobře vypovídá pocit, jaký zažijeme, když se z módu Triode při experimentování s čistým kanálem vrátíme do Pentode. I když máme v této chvíli Master sotva na jedné čárce, uslyšíme silný rozdíl v síle zvuku, který nám dává jasně najevo, jak obrovský „headroom“ nad touhle polohou čistého zvuku ještě máme.
Myslím, že majitel V22 se bude opakovaně uvádět do stavu nadšení ze svého komba, když bude doma cvičit v módu Triode a po příjezdu do zkušebny se přepne na Pentode.
Zkreslený kanál
Celkový design komba nám dává najevo, že nejde o aparát do metalu nebo hard core, ale do klasických rockových a bluesových stylů. Ovšem to neznamená, že kombo neumí zařvat. Zkreslený kanál nám dává širokou škálu zvuků od bluesového obarvení tónu, přes chrunch, ostrý overdrive až po opravdu řvoucí zkreslení, které vás překvapí. Anebo možná nepřekvapí, proč taky? Vždyť máme před sebou plně lampové kombo se třemi 12AX7 v předzesilovači, které se nenechají dlouho přemlouvat, aby zvuk obohatily o hřejivé a harmonicky pestré zkreslení.
Ano, hraje to opravdu nahlas…
Tady bych rád napsal pár slov na téma 22 wattů v lampě. V22 je silný a hlasitý aparát. Nechci vás urazit, pokud hrajete O2 Areny nebo jste členem kapely Boron, v tom případě pár řádků přeskočte, ale pro nás ostatní konstatuji, že si nedovedu moc představit situaci, kdy by tahle hlasitost nestačila. Ale dost možná tady takové situace jsou, nebo třeba jen chcete mít nad svým zvukem ještě spousty prostoru (vracíme se k pojmu headroom), kam se dá zesílit. Bugera má pro tyto případy své řešení v podobě komba V55 Infinium, které disponuje výkonem 55 Wattů. Obě komba také existují ve formě hlavy, tedy samotného zesilovače, což je další lákavá možnost pro kytaristův arzenál – ti, kdo nesouhlasí s mou skromností při uvažování nad hlasitostí, jistě rádi takovou hlavu zapojí do bedny se čtyřmi desetipalcovými nebo třeba dvěma dvanáctipalcovými reproduktory. A pro hráče na druhé straně hlasitostního spektra Bugera v řadě Infinium nabízí pětiwattové V5 Infinium.
… a dobře
Hru na V22 si opravdu užívám, tohle cenově pro leckoho dostupné kombo přitom není žádnou náhražkou, ale opravdu poctivým lampovým aparátem. Ten o sobě dává vědět i tím, že poctivě a živě přenáší, co na strunách vykouzlíte, při hře je slyšet každá vaše chybka.
Baví mne, jak na vybuzení reaguje i čistý kanál, ten zkreslený pak přímo září a přirozeně předčí overdrive nahrazený tranzistorovým pedálovým efektem. V poslední čtvrtině rozsahu potenciometru Gain je zkreslení opravdu ostré a silné pro pořádnou rockovou muziku. Na Bugeru V22 Infinium najdete mnoho chvály. Za přečtení stojí například tento blog.
Autor: Martin Filip