Pouze jeden otočný knoflík a jeden nožní spínač, kterým se to zapíná a vypíná. A s tím si mám vystačit? S tím si mám vyhrát?
Ale ano, s kompresorem pro baskytaru Spectra Comp od TC Electronic si vyhrajete dokonale. A knoflíků pro nastavení parametrů najdete při podrobném pohledu mnohem víc. Tolik, že je všechny ani nevyužijete. Jen je potřeba podívat se TonePrint pedálu od TC do duše, ponořit se do tmavě modrých hlubin, do oceánu možností jeho nastavení.
Na první pohled to vypadá jako velmi prosté zařízení s jedním knoflíkem, aplikace TonePrint ovšem odemyká jeho rozsáhlé možnosti.
Kompresor, kompresor… Všichni mluví o nějakém stlačování, či dokonce zmenšování objemu, ale málokdo dodá, co stlačujeme. Plyn? Směs benzinu se vzduchem? Nebo třeba ždímeme houbu na nádobí?
Stlačujeme dynamický rozsah, zní odpověď. V audiotechnice se používá kompresor dynamiky, milí muzikanti.
A právě pro baskytaru, jako nástroj s velikým dynamickým rozsahem (práskněte do éčka palcem a pak zahrajte něco prsty na vyšších strunách) se kompresor velmi často používá.
Spectra Comp je vícepásmový (multi band) kompersor, to znamená, že neomezujeme jedním vrzem dynamický rozsah veškerého signálu vystupujícího z baskytary, ale zařízení tento signál rozdělí do pásem, nejčastěji tedy na basy, středy a výšky (a tomu už my baskytaristé rozumíme) a pro každé z těchto pásem umožňuje nastavení komprese vstupního signálu zvlášť.
Spectra Comp využívá stejný kompresní algoritmus MD3 jako ve studiovém nástroji firmy TC Electronic System 6000.
Podlahový efekt vyžaduje standardní napájení adaptérem o hodnotách 9 V a 100 mA. Adaptér není součástí produktu.
Úvod do studia komprese
Při práci s jakýmkoliv kompresorem nastavujeme práh komprese (threshold), to je jakési naše maximum a přístroji říkáme, aby vstupní hlasitost, která tento práh překračuje, stlačil. Jak moc? O tom rozhodujeme kompresním poměrem (parametr ratio), ten určuje, jak moc přístroj omezí hlasitost výstupního signálu v závislosti na tom, o kolik vstupní signál svou hlasitostí překročil náš práh. Příklad: ratio 4 : 1 si kompresor přeloží tak, že každý přírůstek hlasitosti nad prahem o 4 dB převede na výstupu na nárůst hlasitosti pouze o 1 dB.
Kompresor tedy chytá nechtěné přebytky hlasitosti, které ulétly nad náš práh, a stlačuje je dolů. Důležitou roli přitom hraje jeho rychlost – jak rychle, jak prudce je stlačuje, to určuje parametr attack. A když už neviditelná ruka kompresoru stlačí křivku signálu dolů, kdy ji zase pustí? O tom rozhoduje parametr release. Pokud attack nastavíme příliš tvrdě, může to znít nepřirozeně, stejně tak pokud release uvolníme moc brzy. Jenomže moc pozdě jej uvolnit také nechceme, protože budeme co nejdříve hrát další tón. Co s tím? Na to mají některé kompresory, a Spectra Comp samozřejmě také, parametr hold, který podrží probíhající fázi.
Pro pochopení práce kompresorů a hlubší studium tohoto tématu doporučuji tento srozumitelný článek v časopise Muzikus.
Nastavujeme threshold, ale mluvme klidně o sustainu
Tolik parametrů, a přitom na efektu od TC vidím jen jeden knoflík? Ano, je tam jeden a zastává (nejčastěji) funkci treshold all, tedy práh komprese souhrnně pro všechna tři pásma – v určitém nastavitelném poměru snižujeme jedním knoflíkem prahy komprese pro basy, středy a výšky. Pokud potenciometr otočíme úplně doleva, je otevřený na nekonečno, nestlačuje žádné špičky signálu. Otáčením doprava práh snižujeme, stále důrazněji stlačujeme signál do méně dynamicky rozptýleného proudu. Výrobce pojmenoval tento samojediný knoflík Sustain a připomíná tím, že důsledkem komprese je, že se nám signál zhutní a zároveň prodlouží, proto ten sustain.
Kompresor tedy stlačuje nadbytečné špičky signálu, ale to by nám pro dobrý a vyrovnaný zvuk nástroje nestačilo. Kouzlem kompresoru ale je, že současně zvyšuje celkový zisk signálu a tím kompenzuje (zesiluje) slabá místa. Tento proces se nazývá make-up gain, tedy automatické dodatečné zesílení. V některých TonePrintech vytvořených výrobcem spolu se známými baskytaristy, tedy algoritmech, které si můžete do svého Spectra Comp nahrát, je tento efekt záměrně využitý, posílený a vaše basa se mění v hlasitý burácející Boeing, tak bacha na to.
Díky aplikaci TonePrint se dostanete kompresoru Spectra Comp do střev a můžete svůj tón formovat velmi detailně. Print screen z aplikace ukazuje, že máme co do činění s vícepásmovým kompresorem.
A odpověď na zmíněné „chudé“ vybavení malé modré krabičky jediným knoflíkem? Tím se dostáváme k tomu, proč efekt disponuje vstupem pro USB kabel. Do počítače, tabletu nebo i chytrého telefonu si můžete stáhnout aplikaci TonePrint, kde se ke všem těmto parametrům, a ještě k dalším dostanete. A ponoříte se tím do zmíněného oceánu možností. Bylo by velmi snadné se v něm utopit, ale jsou tady přece TonePrinty!
TonePrinty jsou algoritmy, které firma vytvořila se skvělými a zkušenými muzikanty, kteří si ten, který pedál nastavují k obrazu svému. V případě krabičky Specta Comp si můžete vybírat z algoritmů, které kompresor připraví pro nejrůznější techniky hry, v nejrůznějších stylech a s nejrůznějším pohledem na věc.
TonePrint od Philipa Bynoea udělá z vaší basy pumpující funky buldozer, ale vybrat si můžete i jiný pamlsek z bonboniéry.
Máte tu skvělá nastavení pro techniku slapu například od Idy Nielsen (která spolupracovala s Princem), Winstona Biseta, MonoNeona a dalších. Své dva TonePrinty tady má Janek Gwizdala, jeden pro hraní akordů a druhý nazval v souladu s účelem SynthLeadComp a doporučuje jej třeba těm, kteří používají hodně efektových pedálů. Máte tu trash-metalovou basu od Jacka Gibsona (Exodus), jen trošku okořeněný tón baskytary od Frederica Malamana, nakrmení signálu pro pasivní baskytaru od Nik West (Prince, John Mayer, Glee…), rychlý a průrazný, a přitom elegantní tón od elegantního Nathana Easta (Fourplay) a další a další algoritmy.
TonePrint aplikace je jednotná pro všechna zařízení od TC Electronic, která tuto technologii podporují, vyhledáte si v ní daný efektový pedál a pak už si vybíráte z nabídky TonePrintů. Vybraný algoritmus do pedálu nahrajete buď pomocí zvukového signálu, který vyšlete ze svého mobilního telefonu do snímačů baskytary připojené k efektu, nebo pomocí USB připojení.
Při propojení pedálu s počítačem pomocí USB se vám otevírá pohodlnější výběr a přenos TonePrintů. Stačí jimi jen listovat, na vybraný TonePrint kliknout a pedál již zareaguje a daný algoritmus do sebe nasaje, není třeba jej ukládat do pedálu – vyzkoušíte jej, zahrajete si na něj a hned můžete kliknout na další a zkoušet něco nového. Do pedálu si uložíte až vybraný TonePrint a kabel můžete odpojit.
Použijte šablonu pro vytvoření vlastního TonePrintu
Výše zmíněný oceán možností představují nejen hotové algoritmy, ale také možnost si vlastní algoritmy vytvořit. K tomu slouží takzvané TonePrint Templates, tedy šablony nastavení, které můžete upravovat a výsledek si uložit jako vlastní TonePrint. A právě pomocí šablon se dostáváte k výše zmíněným parametrům kompresoru, které můžete velmi variabilně upravovat. Konkrétně například k prahu komprese pro basy, středy i výšky a pro celek, stejně tak v těchto kategoriích nastavujete parametry ratio, attack, release a hold.
Nastavovat anebo vypnout můžete také automatický make-up gain. Jedinému knoflíku můžete přiřadit i jinou funkci než treshold all, jako je to v původním nastavení, anebo dokonce tři funkce najednou. Zároveň můžete formovat křivku, po které se parametr ovládaný knoflíkem pohybuje. V aplikaci tohle všechno pěkně uvidíte, zobrazované hodnoty a křivky na pohyby potenciometru v reálném čase reagují.
V aplikaci TonePrint můžete vypnout automatické dodatečné zesílení, nebo jej naopak podrobně nastavit. Knoflíku sustain můžete přiřadit i jiné funkce a křivku, kterou otáčení knoflíkem kopíruje, můžete tvarovat (dvojitý kroužek ukazuje, kde se právě pohybuje jezdec potenciometru).
Komprese bez kompromisů
Domnívám se, že tak všestranný a zároveň tak kompaktní kompresor pro basu jako je Spectra Comp od TC Electronic jinde na trhu neseženete. Rád bych vyzdvihl, že technologie TonePrint získává v tomhle případě ještě jiný význam, než je například to, že vás zvuk nastavený mistry baskytaristy může inspirovat, nebo že budete používat nějaký efekt přesně stejným způsobem jako oni. Speciálně u kompresoru technologie TonePrint plní zároveň funkci edukativní – nastavit kompresor tak, aby účelně podpořit tón vašeho nástroje a ten zafungoval ve výsledném mixu kapely nebo nahrávky přesně tak, jak má, není vůbec jednoduché. Díky TonePrintům máte možnost se leccos přiučit a zároveň poznat, co všechno kompresor dokáže. A pak se třeba vydat cestou vlastního experimentování a objevování. Tak ať to tlačí! Vyždímejte z vašeho tónu, co se dá!
autor: Martin Filip