Typický zvuk kytary, pro který se vžil pojem jangling guitar, zvonivá kytara. A vedle něj také neurvalé britské zkreslení. To je zvuk, který stál na počátku historie popu a rocku, ovlivnil blues, jazz i country, a který by nepřišel na svět bez komba AC30 od britské firmy Vox. Inovátoři z dánské firmy TC Electronic spoutali tenhle aparát do kytarového předzesilovače DC30 z řady pedálů AmpWorx.
Na Vox AC 30 hráli a hrají… je potřeba o tom vůbec mluvit? John Lennon a George Harrison, Brian May z The Queen, Tom Petty, The Edge z U2 nebo třeba soudobý country písničkář Brad Paisley.
Právě tenhle zvuk můžete mít i vy. Ano, i vy, kteří už před sebou (nebo doma) neobhájíte nákup dalšího aparátu, nebo vy, kteří si na pořádné kombo nebo zesilovač teprve šetříte. A neposílám vás zapnout si počítač a stáhnout si nějakou softwarovou simulaci kytarového zesilovače. Na tenhle zesík si můžete sáhnout.
Díky pokročilé technologii digitálního modelování kytarových zesilovačů vytvořila firma TC Electronic v řadě Vintage pedálů AmpWorx modely tří zásadních lampových aparátů, vedle AC30 ve verzi Top Boost to jsou Blackface Reverb Deluxe od firmy Fender a JTM45 od výrobce Marshall. Všechny zmíněné zesilovače lze víceméně datovat rokem 1965.
Nejdrzejší z řady pedálů AmpWorx Vintage
Z trojice pedálů AmpWorx Vintage mi přišel DC30 jako pedál s nejdrzejším zvukem. Což odpovídá charakteru modelovaného koma AC30. Hned v úvodu přiznávám, že jsem byl z pedálu nadšen a tím omlouvám následující dlouhou esej o pedálu a jeho předloze.
„Úžasný zkreslení, který se táhne až do nějakýho distrotionu. Tenhle AmpWorx se mi líbí tou agresivitou zkreslení,“ ohodnotil pedál Ondřej Sladký, frontman undergroundové kapely Sladký konec, se kterým jsme pedály řady Vintage testovali.
Pedál vám umí poskytnout ty příznačné zvonivé výšky, najdete si na něm charakteristický čistý zvuk, ale jeho hlavní přednosti začínají s otáčením knoflíků doprava. Dovede vytvořit hodně příjemný crunch a pak můžete zkreslení pozvolna zvyšovat až do opravdu spratkovsky nařvaného zvuku přebuzeného zesilovače. Když ho vyšťavíte (knoflíky Normal a Brilliant zastupují dva typy gainu), pedál řve – tohle české slovo se k němu opravdu hodí.
Čtyři dekády amp modelingu
První simulací kytarového aparátu byl pravděpodobně sluchátkový zesilovač Rockman, který přišel na svět už v roce 1982. Přibližně od poloviny devadesátých let minulého století provázejí muzikanty digitální simulace kytarových zesilovačů. Položme si řečnickou otázku: Co znamenají na přelomu 20. a 21. století tři dekády vývoje nějaké technologie? Nebo dokonce čtyři dekády, počítáme-li čas od Rockmana?
A položme si druhou otázku. Potřebujeme skutečně elektronky, spoje ručně pájené na očka, specifický usměrňovač, specifický reproduktor, kabinet postavený z určitého dřeva a já nevím co ještě, abychom dosáhli kýženého zvuku?
Asi bude vždy existovat silná skupina milovníků klasických lampových zesilovačů, kteří budou vždy pevně stát za tvrzením: Ne, není to stejné, nemůžete (navíc digitálně!) simulovat Vox AC30. Je to postoj naprosto legitimní. Ale zároveň bychom si měli položit otázku, co z toho jsou emoce, co je pocit, co je nostalgie a co je reálný rozdíl mezi zvukem modelovaným a originálním.
Odkud se bere zvuk kytarového aparátu? Takhle se ptá kytarista Jim Lill, který by nejspíš měl být za své rouhačství upálen nad rozžhavenou elektronkou lampového zesilovače. Za své tvrzení, ke kterému svým praktickým experimentem došel, a které předkládá ve svém videu. Můžeme mu věřit? Co když je zvuk kytarového aparátu z naprosté většiny tvořen jen ekvalizací a typem zkreslení a při jeho formování závisí jen na pořadí, ve kterém kytarový tón přes tyto dva procesy prochází? Pokud tomu tak je, neměl by být žádný velký problém takový zvuk napodobit.
Přestaňme si klást otázky a poslechněme si některý z AmpWorx pedálů firmy TC Electronic. Zahrajme si na ně. Co třeba DC30?
Kryptogramy výrobců aneb proč AC a proč DC
Thomas Walter Jennings, výrobce klávesových nástrojů Vox, založil v roce 1950 společnost Jennings Musical Instruments a rozhodl se v Británii vyrábět zesilovače pro hudební nástroje, aby uspokojil poptávku britských muzikantů, kteří se do té doby museli ohlížet po americké produkci. Konkurenční zesilovače v té době používaly jak stejnosměrný proud (DC, direct current), tak proud střídavý (alternating current, AC). Jennings rozhodl, že zesilovače Vox budou používat pouze proud střídavý, což bude pro muzikanty bezpečnější. A aby tohle rozhodnutí náležitě zpropagoval, ustanovil, že všechny jeho zesilovače ponesou značku střídavého proudu v názvu, odtud se tedy vzala písmena AC.
Firma TC Electronic u svých AmpWorx pedálů otevřeně přiznává (v manuálu i propagačních materiálech) jaký konkrétní zesilovač digitálně modeluje. Ovšem v designu a pojmenování se uchyluje k jakýmsi kryptogramům, které to jen naznačují. Odtud tedy můžeme odečíst ono DC30 v názvu. Slovní hříčka to je dokonalá, protože pedál nebudeme napájet přímo ze sítě, ale prostřednictvím adaptéru, který do zařízení pustí jen 9 V a zároveň přemění střídavé napětí (střídavý proud, AC) na stejnosměrné (stejnosměrný proud, tedy DC).
Když už jsme se v tom takhle pohrabali, zbývá dodat, že pokud hledáte zvuk kapely AC/DC, raději než po AmpWorx pedálu DC30 sáhněte po pedálu stejné řady (a také série Vintage) JIMS45, vytočte knoflíky Normal a High (oba zastupují gain) doprava a máte Anguse Younga jak vyšitého. My se ale vraťme k Beatles.
Pedál od TC Electronic odkazuje na AC30 vtipně a přiléhavě také zvoleným tvarem otočných knoflíků, máme tu takzvané chicken heads, tedy slepičí hlavy, které nám svým zobáčkem ukazují, na jakou hodnotu potenciometr míří. A ještě jedna poznámka ke krypto odkazu na původní aparát: Zpočátku jsem nechápal, proč výrobce zvolil pro pedál modrou barvu, očekával bych spíše černou nebo hnědou s ikonickým kosočtvercovým vzorem prošívané textilie, která na aparátech Vox chrání reproduktor. Není to ale žádná mýlka, ale opět záměr. Je to přesně barva Celestion AlNiCo Blue reproduktorů, jimiž jsou (většinou) komba AC30 vybavena (a jejich simulací je vybaven i náš pedál). Zároveň může modrá odkazovat na skutečnost, že Vox vyráběl tato komba ve čtyřech barevných variantách, mezi nimiž byla i ta potažená světlemodrým nebo tmavomodrým tolexem.
Co znamenají potenciometry Normal a Brilliant na DC30
Verze komba AC30 zvaná Top Boost měla šest vstupů (některé verze AC30 mají čtyři vstupy), tři do kanálu označeného jako Low a tři do kanálu označeného jako High. Po párech byly zároveň zdířky rozdělené na kanál pro Vibrato, kanál označený jako Normal a kanál označený jako Brilliant.
Zatímco kanál Normal je ten s hřejivějším zvukem, kanál Brilliant poskytuje mnohem více výšek a je znatelně ostřejší. Kytaristé se naučili zdířky propojit a pro tvorbu fenomenálního zvuku využít vlastností obou kanálů najednou. A to je i vychytávka, kterou nám designéři z TC Electronic poskytli na DC30.
První knoflík označili jako Normal a k němu přiřadili funkci gain pro vybuzení zvukově teplejšího kanálu. Druhý knoflík Brilliant je zase gainem pro kanál s jiskřivými výškami, který prostoupí zvukovým mixem jako nůž máslem. Oba lze používat najednou a hledat si mezi nimi ten správný poměr.
Třetím knoflíkem je Volume pro celkovou hlasitost a odpovídá funkci na jiných aparátech známé jako Master.
Knoflíky Bass, Treble a Cut
Před popisem spodní řady potenciometrů se pojďme ještě jednou vrátit do historie. Verze AC30 Top Boost měla oproti svým předchůdcům více gainu, který šlo kontrolovat na zadním panelu, a zároveň měla navíc knoflíky Bass a Treble vedle ekvalizačního knoflíku Cut, kterým se ořezávaly určité frekvence. A právě zmíněné tři potenciometry pro ekvalizér máme i na DC30, tedy Bass, Treble a Cut. Cut podle popisu TC kontroluje ořezávání výšek v power sekci modelovaného zesilovače.
AmpWorx jako dvoukanálový pre-amp
Když budeme teď mluvit opět o kanálech, může to být poněkud matoucí. Zapomeňme teď na to, že DC30 napodobuje dvě signálové cesty (Normal a Brilliant), které měl AC30. Teď budeme mluvit o tom, že TC Electronic vytvořil všechny AmpWorx pedály jako dvoukanálové zesilovače. Máme tu zelený a červený kanál (podle barvy kontrolek), mezi kterými přepínáme pomocí pravého nožního spínače. Červený kanál má v továrním nastavení o něco více gainu, je tedy zamýšlený jako kanál pro zkreslený (více zkreslený) zvuk. Oba kanály ovládáme stejnými knoflíky, přičemž si kanál vždy zapamatuje poslední nastavení. A v obou kanálech máme k dispozici stejné funkce, tedy i dva typy gainu, Normal a Brilliant.
Pokud zmáčkneme oba nožní spínače najednou, můžeme změnit funkci pravého spínače: nebudeme pak přepínat mezi zeleným a červeným signálem, ale mezi zapnutým předzesilovačem a bypass modem, při kterém signál přes krabičku nedotčeně prochází.
Levý nožní spínač zastává v případě DC30 funkci Boost, můžeme jím tedy ještě více vybudit každý z kanálů. K Boostu se váže přepínač na zadní straně pedálu, kterým můžeme zvolit, zda funkce zesílí signál ještě před vstupem do pre-ampu (čímž zesilovač vybudíme), nebo zda zafunguje až po zesilovači a pouze nám zvýší hlasitost již nastaveného zvuku. Na zadním panelu je také trimer Boost Gain, kterým nastavujme množství přidaného gainu po stisku spínače Boost.
Vypusťte tu energii ven!
Výstup z pedálu AmpWorx můžeme zapojit do silové sekce našeho aparátu, pokud nám to umožňuje, v takové případě použijeme zdířku na jack označenou jako Out. Za power amp pak můžeme (musíme) připojit reprobox. Stejně tak můžeme poslat zvuk z Out do zvukové karty, do mixu a podobně.
Pokud použijeme k výstupu druhou zdířku označenou jako DI s dodatkem Cab Sim, získáme signál obohacený o simulaci reproboxu pomocí technologie IR. Firma TC Electronic se při tvorbě IR simulací reproduktorů spojila s autoritou z nejvyšších, firmou Celestion, a každý z ampworxů nabízí oficiální simulaci reproboxů vybavených reproduktory této značky. U každého pedálu jde o jiný, specificky zvolený reprobox. V DC30 máme simulaci toho, co k verzi Top Boost komba AC30 patří: dva dvanáctipalcové Celestion AlBiCo Blue reproduktory (buďte rádi, že je nemusíte tahat a máte kompletní zvuk komba AC30 schovaný v takto malé krabičce).
Paletu zvuků si ale můžeme rozšířit, když signál vyvedeme zdířkou Out a připojíme hardwarový nebo i softwarový simulátor reproboxů. Skvělým rozšířením pro ampworxy je TC Electronic Impulse IR Loader, který obsahuje 12 oficiálních simulací boxů s reproduktory Celestion a celkově 99 přihrádek pro uložení dalších souborů IR (impulse response, impulsní odezva) se simulacemi beden i aparátů.
Výstup se simulovaným boxem můžeme poslat rovnou zvukařovi do mixu a získat zvuk vintage aparátu i na koncertě, nebo jej přirozeně můžeme poslat do zvukového rozhraní a pracovat se zvukem v DAW v našem počítači. Do zvukovky samozřejmě můžeme zapojit i výstup Out.
Pro neslyšné muzicírování dokonce i s vyšťaveným zesilovačem jsou ampworxy vybaveny výstupem na sluchátka (s malým jackem). Zvuk do sluchátek jde s příslušnou simulací reproboxu. Můžeme podotknout, že konkurenční pedály modelující kytarové zesilovače, většinou výstup na sluchátka nemají.
Já si snad nevyberu… nevadí
Vox, Fender nebo Marshall? Sbírání zesilovačů nikdy nebylo jednodušší. Pedály AmpWorx zaujmou nejen fenomenálním zvukem, ale také fenomenální cenou. Kytarista díky tomu může do svého arzenálu postupně zařadit takových zesilovačů více. Může mít v paletě svých zvuků několik klasických aparátů, aniž by kvůli tomu musel vybrat stavební spoření.
autor Martin Filip