Přeskočit na obsah

Hendrixův zesilovač do pedalboaru:
TC Electronic JIMS 45 Preamp

Svou řadu digitálních dvoukanálových kytarových předzesilovačů Ampworx obohatila dánská firmy TC electronic o pedály řady Vintage emulující zvuk legendárních aparátů, které stály na počátku rockové muziky. Mezi ně patří i pre-amp s trochu záhadným názvem JIMS45. Zlatočerné knoflíky na černém šasi napovídají, že tady jsme na návštěvě u Marshallů. A máme zatraceně štěstí, že právě teď. Ke skupince u krbu přichází nepřehlédnutelný muž a říká: „Let me stand next to your fire.“

Díky pokročilé technologii digitálního modelování zvuku kytarových zesilovačů nám TC Electronic nabízí zvuk zásadního lampového zesilovače z roku 1965 JTM45 od Marshallu a domnívám se, že za názvem JIMS se skrývá přivlastňovací forma Jimi’s, protože ano – právě pro zvuk Jimiho Hendrixe byl tenhle aparát zásadní. Ale nejen pro něj.

Do série Ampworxů Vintage patří dále preampy Combo Deluxe 65’ emulující zvuk komba Blackface Reverb Deluxe od Fendru a DC30, který umí zvuk legendárního Voxe Top Boost AC 30. Celou trojici modelovaných lampových zesilovačů lze datovat do roku 1965.

První Marshall

Krabičkou JIMS45 inženýři z dánské firmy TC Electronic vzdávají hold prvnímu zesilovači z produkce legendární britské firmy, Marshallu JTM45 z roku 1965 (prototyp firma vyrobila v roce 1963). Tenhle hold ale není vedený muzejním sentimentem, ale skutečností, že JTM45 je aparát zásadních osobností rockové scény. Je to zvuk Jimiho Hendrixe, Anguse Younga (AC/DC), Garryho Moora (Thin Lizzy atd.), Peta Towsenda (The Who) stejně jako kytaristů z Rolling Stones.

Rozžhavená lampa

Ke krabičce JIMS45 jsem se dostal až poté, co jsem si prošel nadšením pro další dva pedály ze série Vintage a myslel jsem si, že je nic nepřebije. Navíc sentimentem ke zlatým knoflíkům netrpím, ale tohle mne zcela rozhodilo. Jednak možností nastavit si průzračný a silný čistý zvuk, vzrušující overdrive od jemného až po počínající zemětřesení a pak… Tohle je přece zvuk Anguse Younga! Je neuvěřitelné, co ta krabička dokáže udělat. V silném zkreslení naprosto vyniká a chtěl bych potkat někoho, kdo by jen podle zvuku poznal, že to není lampa.

A ten hold prvnímu Marshallu je dokonalý, z jiskřivého zkreslení přechází reakce aparátu na některé rify až do burácení, kdy se přebuzený zesilovač až zalyká a slyšíte hutné burácivé momenty, který znáte ze zásadních nahrávek rockové muziky. Fenomenální zvuk!

Zdrátované kanály

Původní JTM45 měl dva kanály, byly určené k tomu, aby kapela mohla do zesilovače zapojit více nástrojů (každý z kanálů měl dva vstupy na jack), šlo o kanály označené jako Normal a High. Kytaristé ale záhy zjistili, že mohou zdířky na jacky propojit a tím smíchat zvuk těchto kanálů dohromady a využít předností obou z nich. Stejnou věc nám umožňuje i pedálový předzesilovač JIMS45: Máme tu otočné knoflíky Normal a High, které oba plní funkci známou jako gain, tedy vybuzení daného zesilovače. Normal zkresluje spíše ve středovém a hlubším spektru, vybuzený High nám nabízí jiskřivé vyšší středy a výšky.

Následuje knoflík Level, který tady zastupuje funkci známou jako Master, tedy celkové zesílení. Korekce ladíme srozumitelnými ovladači Bass, Mid a Treble, které bezchybně dovolují upravovat zvuk do nejmenších detailů.

Přestože máme zmíněné dva kanály spojené, dostáváme v krabičce dvoukanálový zesilovač i ve skutečnosti. Přepínat kanály JIMS45 můžeme pravým nožním spínačem Channel. Druhý, červený kanál, má už v továrním nastavení více gainu a je tedy myšlený jako kanál pro zkreslený zvuk.

Jako u všech pedálů Ampworx, máme k dispozici dva nožní spínače. Ten levý v případě JIMS45 zastává funkci Boost a můžeme jím ještě více vybudit každý z kanálů. K Boostu se váže přepínač na zadní straně pedálu, kterým můžeme zvolit, zda funkce zesílí signál ještě před vstupem do pre-ampu (čímž zesilovač vybudíme), nebo zda zafunguje až po zesilovači a nastavený zvuk nám bez dalšího zkreslení zesílí.

Na zadním panelu máme také malý otočný ovladač, který zastupuje funkci Presence přítomnou u některých zesilovačů, presence v zásadě přidává vrchní část středových frekvencí. Protože JIMS45 je pouze předzesilovač a nemáme tady silovou část původního aparátu, může působit použití trimeru Presence trochu zvláštně, protože obecně bývá presence součástí silové sekce. V situaci ampmodelingu ale dává pro další možnost korekce zvuku smysl.

Zapojme to, třeba do Celestionu schovaného uvnitř

Výstup z pedálu Ampworx můžeme zapojit do silové sekce našeho aparátu, pokud nám to umožňuje, v takové případě použijeme zdířku na jack označenou jako Out. Za power amp pak můžeme (ve skutečnosti musíme) připojit reprobox.

Pokud se ale nepřepojujeme z digitálního do analogového světa už teď, můžeme využít druhou zdířku označenou jako DI s dodatkem Cab Sim. Získáme pak signál obohacený o simulaci reproboxu, v případě JIMS45 je to bedna 4×12 (se čtyřmi reproduktory) Celestion G12M Creamback.

Výstup se simulovaným boxem můžeme poslat rovnou zvukařovi do mixu a získat zvuk skvělého aparátu i na koncertě, nebo jej přirozeně můžeme poslat do zvukového rozhraní a pracovat se zvukem v DAW v našem počítači. Do zvukovky samozřejmě můžeme poslat i signál z výstupu Out a využít obrovského množství amp a cab simulací, které digitální prostředí nabízí.

Pro práci s DAW jsou Ampworx pedály jako stvořené. Chce někdo namítnout, že softwarových zesilovačů má v počítači plno a nepotřebuje hardwarový přístroj pro digitální simulaci pouze jediného? Odpovím jednoznačně: není to stejné. Ampworx svou živostí předčí softwarové zesilovače, se kterými jsem přišel do styku. Máte tady skvělý zvuk bez jakékoliv latence, bez jakéhokoliv rizika narušení signálu kvůli aktuálnímu nedostatku RAM paměti v počítači a podobně. Ampworxy tím, jak reagují na váš kontakt se strunami, nepřipomínají zesilovač v počítači ani trochu. A v neposlední řadě: tady si na knoflíky můžete sáhnout a na spínače šlápnout – tady máte zesilovač opravdu před sebou. A to, jak se umí JIMS45 vybudit, jsem s modelingem v počítači nezažil.

Pro mne osobně je ale nejcennější to, že díky Ampworx pedálu můžu počítač úplně vynechat. Nepotřebuju ho vůbec zapínat, abych si doma zahrál, ať už nahlas nebo potichu.

Na neslyšné hraní i s naprosto vyšťaveným zesilovačem jsou Ampworxy vybaveny výstupem na sluchátka (s malým jackem). Zvuk do sluchátek jde s příslušnou simulací reproboxu. A abych nezapomněl: inženýři z TC Electronic zůstanou s vaším Ampworxem v kontaktu. Pedál totiž vybavili vstupem pro USB, díky kterému můžete přístroj aktualizovat. A první aktualizace již vydali.

Jak se stát sběratelem zesilovačů

Zvuk Jimiho Hendrixe nebo Anguse Younga snad ještě nikdy nebyl tolik nadosah. A přitom v tak malé formě připravené k okamžitému nahrávání do stopy nebo ke koncertu přes linku či hraní do sluchátek. To, kam došla digitální emulace lampového zesilovače, je trochu malý zázrak. Stále bude skvělé hrát na opravdové lampy, ale nyní je tady velice dostupná možnost rozšířit si paletu zvuků pro své kytarové vybavení o aparáty, o kterých se zatím dalo jen snít. Sbírání kytarových zesilovačů nikdy nebylo jednodušší.

autor: Martin Filip