Přeskočit na obsah

Bugera T5. Nažhavte toaster a upečte si pořádnej domácí rock’n’roll

Neodpustil jsem si to slovo „domácí“. Protože se prostě hodí k pečení, a protože symbolizuje něco poctivého, nešizeného a fortelného. A to se k malému, avšak těžkému zesilovači od Bugery hodí. Slovo „domácí“ zároveň vystihuje to, že můžete hrát na tenhle celolampový zesilovač i v ložnici a naplno využívat rozsah jeho gainu. Rozhodně ale Bugeru T5 INFINIUM nenechávejte doma, když vyrážíte do zkušebny nebo do klubu! Nebylo by to vůči ní fér.

O pečení tady mluvím proto, že je to proces, kterým za horka vzniká něco dobrého. I kdyby to měl být jen toast v rozpáleném toasteru. Protože ano – tenhle pěkný zesilovač v kleci z tlustého pochromovaného plechu se nejen dovede jako toaster rozpálit, ale zároveň vám bude vkusný topinkovač svým tvarem připomínat. Ostatně tohle podobenství formuloval můj spoluhráč, když jsem Bugeru T5 IMFINIUM ve zkušebně vybalil. 

Malá hlava (délka 22,2, výška 16,51 včetně nožiček a madla, šířka 15,49 cm) váží 4,1 kilogramu. Zaujme vás svou bytelností, celé šasi je z plechu, ten chromovaný je dvoumilimetrový, vše působí masivně, oceníte veliké madlo z napodobeniny kůže na dvou tlustých poutkách připevněných velkými šrouby.

Celolampový zesilovač třídy A je postavený na elektronce 12AX7 v předzesilovací sekci a elektronce EL84 v silovém stupni. Stejný druh lamp, ale v kombinaci 3 x 12AX7 a 2 x EL84, najdeme u komba Bugera V22 Infinium a u klasických aparátů Fender Blues Junior nebo VOX AC15.

Bugera T5 INFINIUM je jednolampový zesilovač s velmi jednoduchými korekcemi a ovládacími prvky. Při jejich popisu se pokusím shrnout, jak to vlastně hraje.

Přední panel

Gain neboli vybuzení

Potenciometr Gain na předním panelu slouží k celkovému vybuzení zesilovače. Je to knoflík, který vás bude při hře s aparátem vzrušovat asi nejvíce. Při nízkých polohách hraje zesilovač absolutně čistě a v závislosti na otáčení gainu doprava cítíme více a více elektronku v jeho projevu, kytara dostává krásný twang, jemný crunch a poté křiklavý rockový zvuk. Rock, to je to slovo, které vás napadne, když gain osolíte do druhé poloviny rozsahu potenciometru. Ale nikoliv rock, ve smyslu hutně zkreslených kytar. Protože Bugera T5 nejde do velkého zkreslení. Zvuk není hustě rozpraskaný, ale zůstává velmi pevný a jen uřvaně nakřáplý.

Zesilovač perfektně reaguje na to, jakou sílu do něj pustíme, můžeme tak míru mezi čistým a „overdrive“ zvukem ovlivňovat pomocí zesilování na kytaře. Zároveň je tenhle zesilovač skvělou platformou pro zapojení efektových pedálů. Velmi přirozeně reaguje na nakopnutí čistým boosterem nebo pedály typu overdrive a distoriton. Vaše zkreslovací efekty nechají Bugeřiny elektronky krásně rozezpívat. 

Phat, tedy naplno

Vedle knoflíku Gain máme malé tlačítko Phat, jeho stisknutí přidává na gainu. A co je pozoruhodné, zároveň po stisknutí tlačítka zesilovač překlene bypassem EQ sekci, tedy Treble a Bass. Ty se stanou neúčinné. Přiznávám, že jsem si toho dlouho vůbec nevšiml, protože jsem byl zkrátka uspokojen zvukem, jaký má zesilovač po stisknutí tlačítka. Výraz Phat je slangovou zkomoleninou anglického slova fat, tedy tlustý, a používá se pro vyjádření, že je něco zkrátka úžasné a cool nebo šik a sexy a v hudební branži má význam zvukově bohaté, výživné, jinak taky rocking nebo juicy. A funkce Phat opravdu vyladí zesilovač tak, aby zněl plně, tučně a dosahoval vyššího zkreslení. Pokud chceme opravdu čistý zvuk, je lepší tlačítko nezapínat, ale popravdě – já hrál většinou s tlačítkem aktivovaným. Protože pak to zní phat, rocking a juicy! 

Bez funkce Phat rozezníte T5 v nižších polohách gainu pevným víceméně čistým zvukem a od dvanácti hodin (ve smyslu polohy potenciometru) začnete zvuk nakřapávát. S přidáním Phat nastoupí zkreslení mnohem dříve a zesilovač je celkově hlasitější. Tak i tak ale není vůbec potřeba otáčet Volume příliš doprava. Udržoval jsem ho na opravdu nízkých hodnotách. Doma jsem hrál tak na pěti procentech, ve zkušebně jsem to nedával přes třicet. Takže i s pěti watty máte nad nastaveným zvukem dostatek prostoru (headroom) – samozřejmě záleží na tom, s jakými spoluhráči a co hrajete. Bugera T5 hlučného bubeníka zvládne. Klubové koncerty jistě taky.

Treble a Bass, country a otevřít si čtyři dvanáctky

Ke korekcím máme pouze dva potenciometry Treble, tedy výšky, a Bass čili basy. Při hře na T5 se mi po žádném dalším ovládacím prvku nestýskalo. T5 je zesilovačem typu ber nebo nech ležet – takhle zkrátka hraje, má svůj vlastní charakter. S Bass a Treble si lze v pohodě vystačit, navíc vás to přinutí podívat se, jaké zvukové možnosti vám vlastně dávají ovládací prvky na vaší kytaře. A v neposlední řadě: Sadou barev pro nemalou část populace kytaristů jsou co? Efektové pedály. Kolik overdrivů máš, tolikrát si kytarista, čéče (nejsi, jsi jen sběratel, já vím…), zkrátka posílit, či potlačit středy lze třeba zkreslovacími pedály.

S T5 jsem strávil několik týdnů a hrál jsem na něj opravdu hodně. Dost mi trvalo přinutit se k napsání tohoto článku, protože i dnešek, který jsem si na psaní vyhradil, jsem strávil u zpívající až řvoucí T5, s pomocí které jsem se učil hrát country licky. Vřele doporučuji toto video, ale to odbočuji… Zkrátka ten zesilovač mne hodně, hodně baví. 

Hrál jsem s ním na dvanáctipalcový Turbosound reproduktor vestavěný do komba Bugera V22 a na čtyřdvanáctkovou bednu od Behringeru. Při zapojení do velké bedny jsem bez aktivovaného tlačítka Phat ubíral potenciometrem Bass, protože hluboké frekvence to opravdu nepotřebovalo šťavit. S knoflíkem Treble jsem manipuloval více, protože umožňuje uspokojivě ladit odstíny zvuku T5. 

Dejme zvuku prostor aneb reverb

Na předním panelu máme dále knoflík Reverb, který napovídá, že v zesilovači je zabudovaný tento efekt. Jde o digitální reverb, který zní moc hezky, ale nastavoval jsem ho jen do mírných poloh, abych kytarovému zvuku přidal maličko prostoru. Jinak se stává tenhle efekt docela návykovým, hraje krásně a nebudete ho chtít vypnout. 

Volume překvapivě vlevo

A posledním knoflíkem je Volume, tedy celkové zesílení. Ani ve zkušebně jsem nešel do druhé poloviny chodu potenciometru. Spíš jsem jej nechával maximálně tak na deseti hodinách, právě proto, že ve spojení s velikou bednou hraje Bugera T5 opravdu hlasitě. 

Zadní panel

Na zadní části zesilovače najdeme kromě zdířky na napájecí kabel a zdířky na výstup do reproboxu s minimální impedancí 4 ohmů ještě tři velmi přínosné funkce. 

Výkonová brzda aneb pět, jeden nebo desetina wattu 

Bugera disponuje vestavěným Power Attenuatorem, tedy výkonovou brzdou, která vám umožňuje šťavit zesilovač i když potřebujete hrát opravdu potichu. Z pěti wattů tedy můžeme snížit výkon na jeden watt nebo na 0,1 wattu. Je to velmi šikovné, snížíme-li výkon na jedničku nebo 0,1, stává se naše T5 opravdu domácím zesilovačem. Je však třeba dodat, že tímto brzděním výkonu se mění i charakter zvuku. Podle mne ale nijak zásadně. Hodně jsem hrál i na jeden watt, a i při této hodnotě jsem si užíval lampového charakteru zesilovače. A stále je to ještě hodně hlasité, i když snížíte výkon na pětinu.

Po návratu zpět na pět wattů ale poznáte Bugeru T5 v celé její zvukové kráse, rozburácí se a vy budete nadšení, že máte plnohodnotný lampový zvuk.

Sluchátka a absolutní ticho

Na zadním panelu máme také výstup na sluchátka (zdířka je na velký jack), o němž se opravdu vyplatí napsat pár slov. Jednak si myslím, že u lampových zesilovačů není příliš obvyklé, abychom měli možnost hrát do sluchátek a opravdu nerušit své okolí, a jednak to, ano, funguje! To píšu proto, že Bugera T5 v tomhle zásadně převálcuje můj Orange Micro Terror, tedy zesilovač svým zaměřením s Bugerou T5 srovnatelný. A ač má malý Orange také výstup na sluchátka, nelze jej pro hru s nimi příliš použít, protože ve sluchátkách bručí, až píská, může to být samozřejmě vada pouze toho mého kusu… Ale Bugera? Jakmile zatlumíte struny, poznáte absolutní ticho. To, jak se designérům Bugery podařilo zesilovač do sluchátek zkrotit, je hodno obdivu.

Pro srovnání: Miniaturní hlava od konkurenční firmy Orange je oproti zesilovači Bugera T5 INFINIUM trpaslíkem. Zesilovače v podstatě patří do stejné kategorie, ovšem Orange Micro Terror disponuje lampou pouze v předzesilovači, silová sekce je tranzistorová s výkonem 20 wattů. To ovšem neznamená, že je Orange oproti celolampovému T5 hlasitější, vůbec ne. Kombo na obrázku je Bugera V22 Infinium.

Specialista z lampárny anebo péče o elektronky

A do třetice máme na zadním panelu sekci nadepsanou INFINIUM, která odkazuje na to, že je T5 vybaven stejnojmennou technologií, přesněji technologií Infinium Tube Life Monitoring. Máme tu malou diodu a pod ní upozornění, že jakmile se rozsvítí, je čas vyměnit lampy. To ale není celý popis této unikátní technologie od inženýrů z Bugery. Infinium nejen hlídá život elektronek, ale také jejich životnost prodlužuje a ulehčuje kytaristům práci a šetří peníze, které by utratili za seřizování zesilovače. Infinium umožňuje, aby si uživatel sám elektronky měnil bez nutnosti platit specialistu, který bude vybírat takové, jež k sobě vzájemně ladí. Technologie Infinium udržuje každou lampu v ideálním pracovním bodu (bias), tak aby k sobě pasovaly, pracovaly správně a šetřily se. 

A co víc, díky tomu, že zesilovače Bugera INFINIUM nastavují bias individuálně pro každou elektronku, lze v nich kombinovat různé typy elektronek. V případě poškození lampy, ji v podstatě můžeme vyměnit jakoukoliv jinou. A zároveň nám to otevírá cestu experimentovat a dostat se k vlastním unikátnímu zvuku, tím, že si v aparátu zkombinujeme svou vlastní sadu lamp. 

Ale pozor! Větší experimenty umožňují jiné zesilovače od Bugery. Firma zdůrazňuje, že u T5 musíme vždy v silové sekci používat EL84. Elektronku 12AX7 v předzesilovači můžeme zkoušet měnit za jiné. 

Podle výrobce by technologie Infinium měla prodloužit životnost setu elektronek až dvacetkrát. 

Pro koho T5 je

Bugera T5 INFINIUM je celolampový malý zesilovač, který velmi citlivě reaguje na hru, na zesílení na kytaře a odpovídá na ně mírou zkreslení. Není to ale žádný hi-gain amp, což nemá být negativní vyjádření, ale charakteristika T5. Bugera T5 je zesilovač pro ty, kdo milují pedálové efekty, protože na ně reaguje opravdu krásně. Je to skvělá platforma pro zkreslovací pedály. My, kteří milujeme kytarové krabičky, můžeme vždycky trochu litovat, když hrajeme na dvou či tříkanálový zesilovač, že často vůbec nevyužíváme zabudované overdrive sekce, když zkreslujeme našimi efekty. Bugera T5 ale může přesně k tomuhle sloužit – aby rozzářila náš overdrive, distortion nebo fuzz a s jejich pomocí se stala vícekanálovým zesíkem. 

Bugera T5 není žádné cvičítko, i když právě i k tomu může sloužit, neboť nám umožňuje hrát naplno i doma. Dodat ale musíme, že je to profesionální zesilovač, který patří do zkušebny nebo na menší pódia.

Autor: Martin Filip