Londýnská O2 Arena je nejpopulárnější hudební a zábavní místo na světě a bylo jmenováno Mezinárodním místem roku časopisem Pollstar. Bez ohledu na typ události, která se zde koná, je zvukový a hlasový poplašný systém (PAVA – Public Address/Voice Alarm) nezbytnou součástí arény. Je používán každý den pro obecné zprávy a bezpečnost, při sportovních utkáních…
Konzultant Eddie Thomas řekl, že i když by původní systém ještě nějaký čas fungoval, měly by se začít zkoumat možnosti vylepšení, a nejen ho vyměnit. Bylo potřeba zjistit, postupnou aktualizaci systému, aniž to narušilo rozvrh arény: „Prozkoumali jsme hlavní parametry dostupné technologie; prozkoumali různé sítě; hovořili s různými výrobci a získali vhled do toho, kam se domnívali, že se jejich síťové technologie ubírají. Našli jsme jednu, se kterou jsme byli ochotni pracovat, firmu, se kterou jsme již spolupracovali. Poté jsme se podívali na reproduktory a opět jsme hovořili s výrobci a poté jsme se podívali, jak budeme tyto technologie integrovat do jediné platformy.“ Eddie se rozhodl pro digitální audio platformu QSC Q-SYS a síť s řadami reproduktorů Bose ShowMatch napájenými zesilovači Crown.
„Museli jsme se podívat i na síťovou konektivitu k zesilovačům Crown, protože samozřejmě běží na protokolu Dante a HiQnet, ale ne na Q-SYS. Sedli jsme si s Harmanem (zesilovače Crown) a po dobu asi šesti až osmi měsíců jsme vyvinuli plug-in pro Q-SYS. To nám umožňuje získávat data z portů HiQnet na zesilovačích, abychom mohli monitorovat obvody reproduktorů, signálové trasy a zkontrolovat stav reproduktorů,“ původně se Eddie rozhodoval pro reproduktory Bose RoomMatch, ale kvůli svému vztahu s Bose měl trochu interních znalostí o systémech Bose a raději se rozhodl pro ShowMatch. Řady reproduktorů Bose obvykle pohání zesilovače Bose, takže jejich kombinace s Crown pro tento projekt představovala další výzvu pro Eddieho a jeho tým. Musel vyvinout DSP ladění, která by fungovala v zesilovačích Crown a nabízela optimální výkon očekávaný od ShowMatch. „Poslali jsme do BOSE dva modely zesilovačů CROWN a oni do nich udělali nějaká DSP rozšíření, která se příliš nelišila od těch, které jsme udělali sami, takže jsme byli spokojeni,“ řekl Eddie.
Reproduktory Bose byly pověšeny na centrálním kruhovém trusu v aréně. „ShowMatch nabízí skvělé pokrytí areny, a to díky různým modelům, které jsou k dispozici v rámci řady. Použitím kombinaci těchto modelů bylo dosaženo rovnoměrného pokrytí po celé aréně. „Centrální klastry pokrývají celé publikum až dolů k předním sedadlům, ale nepokrývají plochu arény,“ pokračoval Eddie.
Pro subbasy byly vybrány subwoofery Bose RMS218. Celkem 24 boxů v šesti vertikálních řadách byly nainstalovány na strop vedle středových klastrů které pokrývají prochu arény. Koncertní (delay) reproduktorové pole byla instalováno na konci arény ve tvaru podkovy a skládá se ze čtyř sestav po osmi boxech ShowMatch.
Nastavení reproduktorů bylo navrženo pomocí predikčního softwaru Bose Modeler. „Museli jsme se podívat na výkonnostní kritéria a normy BS7827, což je poměrně běžné pro použití v arénách a stadiónech. Nejedná se o scénář EN54, ale o PAVA systém splňující normu BS7827. Výkonnostní standard, který jsme hledali, byl kolem 110 dBA na podlaze a asi 103 dBA na delay sestavách. Pro řeč a srozumitelnost je cílovým standardem 0,5 STI, ale skutečně jsme dosáhli 0,65 STI. Širokopásmová RT je asi 1,9 sekundy, což je dobré pro arénu této velikosti,“ vysvětlil Eddie. Pro reproduktorová pole Bose ShowMatch v aréně Eddie vybral zesilovače Crown DCi 4|1250 pro basové frekvence a modely Crown DCi 8|600 jsou určeny pro vysoké frekvence. Reproduktorová pole se sub-basy jsou napájena zesilovači Bose PM8500. Stejné modely Crown DCi-DA byly také použity v zónách reproduktorů BOH (Back of House).
Celý systém je propojen pomocí sítě QSC Q-SYS. Eddie specifikoval dvojici procesorů QSC Q-SYS Core 3100i jako páteř systému. Ze dvou vzdálených řídicích skříní jsou jádra Q-SYS propojena přes duální optický kabelový základ do více než 100 zesilovačů Crown DCi-DA, umístěných v 16 zesilovačových skříních, a také do bezpečnostních a řídících síťových stanic s plným GUI přístupem.
Eddie dále vysvětlil: „Naše Q-SYS síť má úplnou redundanci, s oddělenými optickými kabelovými spoji, oddělenými přepínači optických kabelů, každá skříň má A a B optický kabel, který k ní vede ze serverů Core na různých místech – takže existují různé úrovně redundancí. Můžeme ztratit velkou část sítě, aniž by to ovlivnilo výkon systému. Nezávisle ve skříni máme dva optické kabely, které vstupují, procházejí dvěma oddělenými přepínači A a B sítí a pak se rozdělují na zesilovače. Každý zesilovač je také připojen k vlastní samostatné síti Dante A a B.“
Zobrazovací jednotky (GUI) byly speciálně navrženy pro tuto arénu, což umožňuje plnou kontrolu nad nouzovými a bezpečnostními systémy i pro zprávy. Zpráva může být nahrána, uložena v systému a přehrána v přesném čase v různých zónách podle potřeby. Každá ze 140 zón je v systému definována a existuje několik přednastavení, která jsou v každé zóně používána pro téměř každou událost – standardní obecné zprávy. Živé oznámení jsou samozřejmě také možné.
Závěrem, Eddie uzavřel: „Místo má nyní skvěle znějící, odolné a neuvěřitelně flexibilní audio a PAVA řešení, na kterém nyní můžeme stavět pro budoucí rozvoj. PA systém je používán jako samostatné audio při sportovních událostech a další produkcích v centru arény. Pro koncerty a turné kapel, kde je scéna postavena na jednom konci arény, kde bude systém pódia poskytovat hlavní zvuk, bude propojen s domácím systémem, který se zpožděním doplnění zvukové pokrytí.
TECHNICKÉ INFORMACE
8 x Bose ShowMatch line array
6 x Bose ShowMatch RMS218 subwoofer array
4 x Bose ShowMatch production array
2 x Bose ShowMatch upper delay array
Zesilovače Crown DCi 4|1250
Zesilovače Crown DCi 8|600
2 x Procesor QSC Q-SYS Core 3100i
Procesory QSC Q-SYS Core 510i
Rám QSC Q-SYS I/O Type 2
Zvukové karty Dante