Ano, vezměte patnáct efektových pedálů od dánské firmy TC Electronic a představte si je v jedné krabičce menší než tři pedály vedle sebe. To je Plethora X3, která nabízí okamžitý přístup ke třem pedálům ve 127 kombinacích. U každého efektu můžete mít v zařízení uloženo až 75 variací pomocí algoritmů Tone Print.
Plethora X3 je mladší a menší sestrou multiefektu Plethora X5, který dánská firma TC Electronic uvedla na trh před několika lety. Princip nového multipedálu je naprosto stejný jako u X5 s několika na první pohled jasnými změnami. Nejjednodušeji řečeno: máme tu tři nožní spínače vedle sebe, tedy okamžitý přístup ke třem TC Electronic pedálům zapojeným za sebou. U modelu X5 to bylo pět spínačů a pět pedálů.
Méně je někdy více, rád bych k tomu dodal. Je na každém, zda preferuje mít okamžitý přístup k pěti pedálům, nebo je skromnější. Pro mne dává malé balení velký smysl, tři modelingové efekty najednou jsou samy o sobě „až až“. A mluvíme-li o třech, jde o výběr tří efektů pro každý jednotlivý virtuální pedalboard, kterých si můžeme do Plethory X3 uložit 127. Multiefekt nám umožňuje používat patnáct různých efektových pedálů dánské firmy v obrovském množství kombinací a díky technologii Tone Print také v obrovském množství variací.
Na místě je třeba poznamenat, že slovo plethora, v češtině používané jako pletora, znamená plnost, naplnění nebo také nadbytek a přemíru něčeho.
Jak si pan Vorel nakouřil Plethoru
Plethora X3 je moc hezká kovová krabička v matně bílém provedení. A je docela těžká, představuje masivní kousek kytarového vybavení, který snese i hrubší zacházení. V balení k němu dostáváme i adaptér. Multiefekt se nastartuje ihned po jeho připojení, není tu žádné On/Off tlačítko. V krabici je i USB kabel, protože Plethoru můžeme připojit k počítači a její nastavení a nastavení příslušných efektů hlouběji editovat.
TC Electronic udivuje kytaristy, baskytaristy a další muzikanty už hezkou řádku roků, jsem si jistý, že čtenáři těchto řádků se s jejich efekty již setkali. Sám sleduji TC Electronic efekty jako zákusky ve vychlazené vitríně cukrárny a některé již skončily v mém žaludku, oprava – v pedalboardu.
Teď si ale cukrář TC Electronic podřezává pod sebou vlastní živnost, když všechny své efekty postavené na digitálním procesování předhazuje dětem před cukrárnu v jedné bílé dortové krabici narvané tak, až se víko nadzvedává. Přitom za ně žádá zaplatit méně než za tři jednotlivé zákusky. Trochu se obávám, že pan TC skončí jako pan Vorel, který si pěkně nakouřil pěnovku.
Kromě modulací také třeba looper, kompresor nebo cabinet simulator
Plethora X3 obsahuje pedály digitálně procesované, jde o efekty (zejména) modulační, nenajdeme tu tedy overdrive, distortion nebo booster. Zato ale flanger, phaser, tremolo, vibrato, chorus, pitch shifter, delay, reverb, octaver, harmonizer a spolu s nimi také looper, kompresor, doubler a noise gate.
Obsažené efektové pedály: Helix Phaser, Viscous Vibe, Tape Deck Looper, Hall Of Fame 2 Reverb, Flashback 2 Delay, Sub n Up Octaver, Brainwaves Pitch Shifter, Corona Chorus, Hypergravity Compressor, Mimiq Doubler, Vortex Flanger, Pipeline Tap Tremolo, Quintessence Harmony, Sentry Noise Gate a Shaker Vibrato.
Pokud se v menu pedálu ponoříme hlouběji do oddílu Settings, zjistíme, že nám Plethora X3 zároveň nabízí simulace kytarových beden. V původním nastavení jsou vypnuté, můžeme si je ale jednoduše na pedalboardu nastavit a pak si vybírat z osmi kytarových boxů a jednoho basového. Oceníme je při použití Plethory bez kytarového aparátu, například při zapojení přes zvukové rozhraní do počítače nebo při přímém zapojení do mixpultu.
Zařízení zpracovává i vydává mono nebo stereo signál, proto tu tady také máme čtveřici zdířek pro zapojení jacků na zadní straně. Stejně tak tu je zdířka na USB kabel a zdířky MIDI In a MIDI Out. Posledně jmenovaný vstup a výstup můžeme použít pro připojení MIDI ovladače, kterým budeme snadněji nastavené pedalboardy a efekty vybírat a listovat jimi.
Rozepínání knoflíků
Plethoru chápejme jako pedalboard v jednom kusu. Na vrchní straně pedálu máme tři bytelné nožní spínače, každý je určený jednomu ze tří oddělení pedalboardu a nad každým spínačem máme barevný displej. V zásadě tedy před sebou máme tři efekty, každý s vlastním displejem. Nad displeji jsou dva větší knoflíky, jde o otočné přepínače, které postupují zoubek po zoubku a kterými listujeme mezi efekty (levým knoflíkem) nebo jejich Tone Printy (pravý knoflík) a stiskem těchto knoflíků svou volbu potvrdíme. Tři menší knoflíky uprostřed (výrobce je nazývá Hot Knobs) slouží k nastavování parametrů příslušného efektu. A pak tu jsou dva páčkové přepínače: ten nalevo přepíná mezi volbami Play a Edit (na jednotlivý pedalboard tří vybraných efektů hrajeme nebo jej editujeme), páčka napravo slouží k listování uloženými pedalboardy.
Uložit si můžeme až 127 pedalboardů, tedy kombinací až tří efektů.
Více než jen On/Off nožní přepínače
Zastavit se je ještě třeba u nožních přepínačů. Efekty jimi zapínáme a vypínáme, to je jasné. Méně jasné už je, že po stisku dvou tlačítek najednou listujeme seznamem pedalboardů nahoru nebo dolů. A pak mají tlačítka ještě dvě schopnosti, které nejsou na první pohled zřejmé.
Jednak jimi můžeme příslušným efektům nastavovat tap tempo, tedy opakovaným sešlápnutím určíme tempo, ve kterém bude daný efekt fungovat (zcela nejjasnější to je u delaye).
A pak je tu ještě technologie MASH, díky které každý z nožních přepínačů pracuje jako malinký wah wah pedál nebo whami pedál, kdy silou (hloubkou) stisknutí přepínače ovlivňujeme na krátké dráze jeden z parametrů některých efektů. Pěkně to funguje například u efektu Brain Wawes Pitch Shifter (který můžeme pomocí Tone Printu změnit i přímo na známý whamy pedál), nebo v Tone Printu nazvaném Crys efektu Flasback 2 Delay, kdy silou stisku spínače zesilujeme odezvy delaye, které zároveň procházejí modulací, a zesilujeme je až nad úroveň původního signálu.
Zásadní výhodou funkce MASH je, že křivku, po které se stiskem spínače v příslušném parametru pohybujeme, můžeme nastavit po připojení pedálu k počítači.
Zleva doprava
Trochu matoucí pro uživatele zvyklé na tradiční design kytarových efektů může být, že pořadí pedálů, které virtuálně zapojíme v Plethoře X3, jde zleva doprava. Obvykle zapojujeme do pedálů kytaru zprava a zleva máme výstup jdoucí do aparátu. V oddíle Settings můžeme tohle nastavení změnit, ale bohužel se nezmění pořadí tří knoflíků dedikovaných k jednotlivým efektům, proto nemá taková změna příliš význam.
Looper na palubě
TC Electronic vyrábí jeden z vůbec nejprodávanějších looperů na globálním trhu, Ditto v jeho nejrůznějších variacích. Looper firma zabudovala i do Plethory, tady jej ovšem nazývá Tape Deck Looper, snad kvůli animované ikoně na displeji, která symbolizuje páskový magnetofon. Looper se ovládá jen jedním nožním spínačem a bohužel mu nejsou přiřazené další spínače, které by se hodily jako funkce stop nebo clear pro vymazání poslední přidané smyčky a podobně. Nahrazuje je zdvojené, respektive dlouhé sešlápnutí spínače stejně jako na nejjednodušším Ditto Looperu. Tento nedostatek ale řeší MIDI, protože právě tyto funkce můžeme MIDI ovladači přiřadit.
Specifická nastavení
Pomocí levého knoflíku pro výběr efektů (jsme-li v módu Edit) můžeme na konci seznamu najít vstup do menu Settings. Tady lze jednak nastavovat specifika pro každý jednotlivý uložený pedalboard (třeba který z parametrů efektu bude ihned přístupný k úpravě v módu Play), a jednak zde nastavujeme parametry globální, kde zapínáme Bluetooth připojení, zapínáme simulaci kytarových boxů, nastavujeme MIDI, upravujeme chování displeje…
Bluetooth nám slouží k tomu, abychom s multipedálem propojili smartphone, tablet nebo počítač a přenášeli do něj nové algoritmy Tone Print.
Tone Print si můžeme také sami vytvořit pomocí Tone Print editoru v počítači. Tam se dostaneme k podrobnějšímu nastavení parametrů než třemi knoflíky na pedálu.
Jak na to
Plethora X3 poskytuje dva základní módy, ve kterých s multipedálem pracujeme. I v módu Play můžeme upravovat parametry všech tří efektů, které máme aktuálně vybrané v pedalboardu. Ovšem vždy jen jeden parametr ze tří u daného efektu. Který, to nám ukazují malé ikony otočných potenciometrů na displeji a jejich popisek. Například na levé straně pedalboardu mám nastavené TC pedál Alter Ego Vintage Echo. Ikona tří potenciometrů mi ukazuje, že tomuto pedálu je určený levý potenciometr a vedle něj popisek ukazuje 189 BPM. To znamená, že v módu play mohu u alter Alter Ega nastavovat čas zpoždění, tady udávaný v úderech za sekundu. Pokud začnu dedikovaným knoflíkem otáčet, zobrazí se mi na displeji, který patří k tomuto efektu, všechny tři nastavitelné parametry Alter Ega (Time, Level a Feedback), ale vysvícený je pouze Time. Měním tedy čas zpoždění, trochu překvapivé je, že při otáčení se mi hodnota neukazuje v BPM, ale v procentech (spolu s grafickým zobrazením toho, jak moc je knoflík otočený doprava).
Chci upravit více parametrů, než jen Time? No problem. Překlopím levý páčkový přepínač z polohy Play do polohy Edit a Alter Egu teď patří všechny tři knoflíky a nastavuji time, feedback a level. Druhým překvapením je, že pokud nastavuju v tomto módu Time, zobrazuje se mi tentokrát v procentech a nově v milisekundách. Možná to je trochu matoucí, ale cítím za tím dobrý úmysl výrobce poskytnout nám všechna tři jednotková vyjádření času delaye (tedy procenta, BPM a ms). Podobně u nastavování hlasitosti ozvěny (Level) mám v módu Edit k dispozici dvě veličiny – procenta a decibely (ty jdou od –75 dB do 0 dB, nastavuji tedy v tomto případě ozvěnu maximálně do úrovně hlasitosti původního tónu).
Co mi ukazují displeje, když edituji
Důležité je popsat, že v základní obrazovce módu Edit mi tři displeje zobrazují: vlevo vybraný efekt, uprostřed nastavitelné parametry vybraného efektu a vlevo vybraný Tone Print daného efektu.
Pokud si to rozebereme podrobně, mám jako aktuálně vybraný efekt vlevo vysvícené Alter Ego Vintage Echo, nad a pod tímto vysvíceným nápisem, mi Plethora ukazuje méně výraznou barvou dva nejbližší efekty, které mohu zvolit do tohoto slotu místo echa, pokud budu listovat levým výběrovým knoflíkem. V tomto případě tu mám Shaker Vibrato a Bypas Empty – podívejme se, prázdné místo bez ovlivnění signálu! To je další dobrá zpráva, mohu si nastavit příslušný slot jako prázdný, třeba v případě, že potřebuji mít jistotu, že nesepnu jiný efekt, než chci.
Prostřední display mi aktuálně ukazuje, jak mohou Vintage Echo ovlivňovat příslušným knoflíky (Time, Feedback a Level).
A pak je tu třetí pravá obrazovka, možná ta nejvíc vzrušující. Ukazuje mi vybraný Tone Print. A poděkujte mi, právě jsem vám to spočítal, na výběr máme u Alter Ego Vintage Echo 48 Tone Printů, které si volím pravým otočným voličem. Možná jsem to spočítal špatně a je jich rovných padesát, každopádně chci říct, že na výběr mám nesčetné množství algoritmů, které vytvořili inženýři z TC Electronic, nebo umělci, které pro to firma oslovila. Podle údajů výrobce mohou mít v Plethoře u každého efektu 75 uložených „toneprintů“.
Pokud přepnu do módu Play, display mi vybraný algoritmus popisuje, a nejen to, ukazuje mi i jeho autora, mám tu konkrétně Copykat 4+8 s podpisem Andy Martin. Kdo to je? Jsem si jistý, že jste ho už potkali, Andy Martin více než deset let na YouTube představoval kytarové i baskytarové pedály a další vybavení na kanále ProGuitarShopDemos, dnes ho tam najde na kanále Reverb a zejména na jeho osobním YouTube účtu. Takže tenhle skvělý kytarista, jehož dema nikdy nebyla založená jen na náhodném kroucení knoflíky, ale která ukazovala příslušné vybavení v promyšleném hudebním kontextu, nám připravil své preferované nastavení delaye. V Plethoře najdeme mnoho jeho „toneprintů“ pro mnoho TC Electonic efektů a mnoho Tone Print algoritmů, od mnoha dalších umělců.
Co můžeme dělat s MIDI?
Pro lepší ovládání efektů a pedalboardů můžeme použít MIDI přepínač efektů. V zásadě můžeme pomocí MIDI ovládat následující parametry: listování seznamem pedalboardů nahoru a dolů, zapínání a vypínání každého ze tří navolených efektů, ovládání jednotlivých knoflíků pro nastavení efektů (Hot Knobs) a dávat příkazy looperu (Record, Play, Clear, Pause).
Zkuste si to
O multiefektu Plethora X3 se toho dá napsat nejméně třikrát tolik, lepší než slova je ale osobní zkušenost. Zařízení se určitě vyplatí vyzkoušet. Jde o velmi praktické balení skvělých a mnoha muzikanty prověřených efektů TC Electronic. Jeho logika je zcela jasná a uživatel rychle pochopí, jak s ním zacházet. Kreativitě zdar!
autor Martin Filip