Sedmdesátá léta pro vaši vlastní muziku. Podlahový efekt Dual-Phase od německé firmy Behringer rozsvítí v podstatě jakýkoliv nástroj hřejivým analogovým efektem phaser. A ne jedním. Zdvojený phaser s dvěma oddělenými vstupy a výstupy a možností externího ovládaní pomocí parametru CV nabízí nespočet možností pro vaše experimenty.
Dual-Phase od Behringeru to na sebe prozrazuje svým designem i jménem naprosto otevřeně: tenhle podlahový efekt je obnovou slavného efektu phaser ze 70. let zvaného Mutron Bi-Phase. Vyráběla ho americká firma Musitronics, která svůj název často zkracovala na Mu-tron.
A tady hned uvedu, proč jsem chtěl behringerovskou variaci na tenhle efekt otestovat. Důvody jsou vlastně dva, jednak miluji efekt phaser-shifter a mám k němu nostalgický vztah – když jsme se začali s bráchou v devadesátých letech pokoušet hrát na kytaru a baskytaru, zasloužilý královéhradecký undegrounďák Standa Pavel nám přinesl a prodal starý velký a otřískaný Electro Harmonix Bad Stone Phase Shifter. Bylo to jako kouzlo v plechové krabici! Mám ho dodnes.
Ten druhý a podstatnější důvod je, že můj dlouholetý spoluhráč Oskar je šťastným majitelem originálního Mutronu Bi-Phase. A to je teprve magie! Tahle obrovská těžká věc zabalená do originálního hnědého ošoupaného kufříku spolu s originálním mohutným expression pedálem by měla ležet na čestném místě ve vitríně technického muzea. Ale neleží, skutečně jsou lidé, kteří ji dodnes používají a jedním z nich je i Oskar, který se nejmenuje Oskar ale Radim, ale to nemá s naším příběhem, co dělat. Mutron Bi-Phase není žádný efektový pedál, je to továrna na atmosféru!
A Behringer vám umožňuje tenhle nástroj si pořídit, aniž byste kvůli tomu museli zmíněné muzeum vyloupit. Pojďme se na jejich verzi podívat.
Behringer začal efekt nejprve nabízet pod názvem BI-Phase, který později změnil na Dual-Phase. Ke mně se dostala verze s prvním názvem. Třeba se někdy stanou tyhle efekty z prvního vrhu sběratelským artiklem, jak se to u podobných případů stává.
Vstupenka do sedmdesátých let
Už jen ten vzhled ve fanoušcích vintage nástrojů vyvolává vzrušení. Design a barevné provedení pedálu je takřka identické s originálem. Rozdílem je velikost, neboť efekt od Behringeru je o poznání menší (z půdorysu obou zařízení to tak nevypadá, ale Mu-tron je o mnoho vyšší). Ale i tak je efekt od Behringeru pořádná cihla (6,3 x 20 x 17,5 centimetrů a 1,2 kilogramu) a i jeho šasi je vyrobeno z pevného plechu. Zespodu má velmi stabilní tlusté a široké gumové nožičky, nikoliv nějaké tenké gumové kroužky, které se vám hned odlepí jako u řady pedálových efektů. Všechny knoflíky i přepínače jsou mohutné a působí velmi stabilně. Behringer Dual-Phase má dvojici nožních přepínačů přímo ve svém šasi, originál měl přepínače na externím expression pedálu, nebo muzikanti používali externí dvoutlačítkový přepínač.
Než si Dual-Phase pořídíte, měli byste vědět, že jej nelze napájet běžným adaptérem jako většinu efektů, které si berou 100 mA, ale potřebuje o dost více proudu. Vyžaduje napájení v rozmezí 8 až 12 V o 700 mA. Adaptér není součástí, ale není to žádný problém. Pořídil jsem si k efektu 9 V adaptér, který dává až 1 300 mA, stál mě 229 korun, a funguje to spolu skvěle.
Dva phasery v jednom
Dual-Phase, jak už název napovídá, je dvojitý phaser. Postavený je na dvanácti optočlenech, jde o zcela analogovou mašinku a jedním z hlavních dojmů, které budete mít z jejího zvuku je právě jeho velmi hřejivý analogový charakter.
Máme tedy vedle sebe dva efekty phaser-shifter. Díky tomu, že je mašinka vybavená vstupem a výstupem ke každému z nich, a zároveň disponuje chytře vymyšlenými přepínači, můžeme efekt používat jako jeden samostatný phaser, nebo dva phasery, které pracují paralelně vedle sebe, nebo naopak sériově. A také můžeme nastavit, aby jeden phaser ovlivňoval parametry toho druhého.
Phaser a jeho nastavení
Na levé straně tedy máme Phasor A (ano, i na originále bylo použito slovo phasor, nikoliv phaser), k němu je přiřazený Sweep Generator 1 vybavený potenciometrem a dvěma přepínači. Sweep Generator je v podstatě oscilátor (LFO), u kterého můžeme knoflíkem Rate měnit rychlost, frekvenci jeho oscilace, tedy pokud si představíme vlnu, kterou phaser dělá, určujeme její délku v čase. Podle manuálu to je od jednoho kmitu za deset sekund po přibližně 18 kmitů za sekundu.
Modrý přepínač Rate Control překlapává mezi polohou Man, kdy určujeme frekvenci ručně zmíněným knoflíkem, a polohou CV (control voltage), kdy rychlost kmitání určujeme externě a to zařízením, které připojíme do zdířky CV In na zadním panelu. Kmity může diktovat například modul z modulárního syntezátoru, grove box, tedy sekvencér, nebo můžeme ovládat nastavení rychlosti generátorů pomocí expression pedálu (jako to bylo u originálního efektu). Jak jsem ale vyčetl, nejde použít ledajaký pedál, musí zkrátka vysílat signál CV o hodnotě +5 V a –5 V, jak je napsané na zdířce.
Přepínač Shape určuje tvar vlny phaseru, tedy zda jde o plynulou sinusoidu nebo křivku hranatého tvaru, kdy se jen střídá zapnuto/vypnuto bez plynulého průběhu.
Knoflík Depth přiřazený k Phasoru A určuje hloubku (výšku) zmíněné vlny, ve zvuku se tedy projeví tím, do jak hlubokých a vysokých poloh kmitání půjde.
Knoflíkem Feedback určujeme, jak bude kmitání výrazné na celkovém zvuku, který jde ven.
Modrý přepínač v černém rámečku Sweep určuje opět, zda bude modulace probíhat podle diktování Sweep Generátoru 1 nebo externím přístrojem pomocí CV. Pokud nemáme nic připojené ve vstupu CV a přepneme na CV, zůstane celý zvuk na jedné frekvenci bez proměnlivé modulace a přístroj pracuje jako fixovaný frekvenční filtr. Pokud bychom připojili expession pedál, získáme efekt wah-wah. Zdvojení této funkce do dvou tlačítek má podle mne význam v případě, kdy necháváme vzájemně modulovat jeden phaser druhým, abychom měli ještě větší možnost kombinací (když necháme Sweep Generator 1, aby kontroloval Phasor B, tedy generátor 1 nevypínáme, ale zároveň nastavíme, aby byl Phasor 1 řízen pomocí externích příkazů CV).
Tím jsme si popsali ovládání jednoho phaseru a můžeme si říct, že ovládaní toho druhého je analogicky stejné a není třeba se jím zabývat. Nyní si tedy pojďme popsat, jak můžeme do zvukových experimentů zapojit oba phasery.
Sériově nebo paralelně
Díky tomu, že každý phasor má svůj vlastní vstup i výstup, mohou fungovat jako dvě naprosto oddělené cesty, mohou přes ně hrát klidně dva nástroje, do dvou aparátů. Kytarista se tak může o jeden phaser podělit třeba s basákem, pokud bude tak hodný. Nebo můžeme rozdělit signál z našeho nástroje například pomocí jiného stereo efektu a poslat každou stranu do jednoho z phasorů. Budou pak hrát paralelně vedle sebe.
Pak můžeme jeden phasor nastavit například s velmi rychlým průběhem vlny a druhý s pomalým a dva aparáty nám vyrobí úžasnou atmosféru dvou rozdílných vln. Samozřejmě si nastavujeme na obou phasorech i rozdílnou hloubku vlny a její feedback, tedy to, jak moc je ve zvuku přítomná. A hrát si můžeme ještě více, můžeme jeden phaser nastavit jako squere wave a druhý jako sine wave…
Anebo to může být mnohem víc vzrušující. Můžeme zapojit výstup Phasoru A do vstupu Phasoru B – propojit je můžeme kabelem, jako bychom „patchovali“ modulární syntezátor, nebo použijeme přepínač Phasor B Input.
Pak mohou hrát dva phasery přes sebe, každý s libovolně nastavenými parametry včetně rychlosti LFO.
Kdo komu tady rozkazuje
Pojďme ještě dál: V černém rámečku na vrchním panelu máme přepínač, kterým můžeme určit, zda se Phaser B řídí nastavení Sweep Generatoru 2, nebo zda se bude řídit podle Sweep Generatoru 1. Pokud zvolíme 1, budou oba spolu hrající phasery synchronní. Obě vlny se tedy valí vedle sebe. Pokud ale v tomto černém rámečku překlopíme červený přepínač z polohy Norm do polohy Rev (reverse), bude vlna Phasoru B přesně reverzní vůči vlně A, budou tedy hrát oba přesně proti sobě. S tímhle přepínačem můžeme stejně tak experimentovat při výše uvedeném paralelním zapojení. Právě výstup z každého phaseru do jiného aparátu (anebo na každou ze stran sterea) nám umožní plně procítit atmosféru dvou synchronně nebo asynchronně hrajících efektů a krásně dá vyniknout například reverzní vlně.
A opravdu skvělou a už zmíněnou možností pro hlubší zvukové experimenty je nechat ovládat jak oba nebo jen jeden z phaserů pomocí CV (tedy control voltage), tedy například z modulárního syntezátoru nebo groove boxu, které CV signál vysílají. V černém rámečku Sweep u obou phaserů k tomu máme přepínače, které jsme již z větší části probrali.
Dva vstupy a výstupy pro obě sekce nám také umožňují zapojit do našeho řetězce jiný efekt, například zkreslení, a to nikoliv jen před nebo za celý Dual-Phase, ale dokonce mezi oba phasery. Může nám pak hrát phaser A čistým zvukem a phaser B zkresleným, a přesto je můžeme posílat do jediného výstupu. A hned vás napadnou další kombinace, jak lze dva vstupy i výstupy využívat.
Na co to použít? Na všechno!
Pojďme se pokusit shrnout, jak ta věc vlastně hraje. Inu skvěle. Ihned, jakmile Dual-Phase zapojíte, budete nadšeni. Jednak proto, že se na vás okamžitě vyvalí vřelý analogový zvuk, opravdu bohatý šťavnatý zvuk s povědomou atmosférou: sedmdesátá léta v efektu. A jednak proto, že neexistuje, anebo jsem nenašel nastavení, které by neznělo skvěle nebo alespoň velmi pozoruhodně.
Využití tenhle efekt najde u řady muzikantů, samozřejmě je skvělý na kytaru, basu, syntezátory, ale věřím, že by přes něj znělo skvěle vlastně cokoliv. Zvukové stopě dodá další rozměr a nefalšovaný analogový charakter. Tady se hodí poznamenat, že originální Mutron Dual-Phase hojně používala kapela Smashing Pumpinks a při nahrávání alba Siamese Dream z roku 1993, přes něj údajně poslali na nahrávací pás úplně všechny nástroje, ano i bicí.
Behringer tohle analogové nebe umně převedl do dnešní podoby a učinil jej dostupné takřka každému milovníkovi phaserů, protože cena, zda kterou si můžete Dual-Phase pořídit, je vskutku dostupná. Je to zkrátka cena lepšího efektového pedálu, nic víc, nic míň. Rozmyslet si spíš musíte, zda na tuhle krabici máte místo. Pokud ne v pedalboardu, do studia se určitě vejde. Samozřejmě i do toho domácího.
Pokud jste dočetli až sem, odhalím vám něco poněkud osobního. Ano, moc jsem si přál, abychom s Oskarem udělali porovnání originálu a behringrovského provedení, ale zkrátka jsme k tomu nenašli čas a příležitost. Navíc na YouTube už taková porovnání najdete. Přesto můžete Mutron Bi-Phase, o kterém se výše zmiňuji, vidět a slyšet tady. Neměl jsem od kluků povolení tohle zveřejňovat ale co, stejně tuhle muziku už nikdy hrát nebudeme.
Text: Martin Filip