Znáte ten pocit, kdy hledáte něco tak dlouho, až začnete pochybovat, jestli to vůbec existuje? Přesně takhle jsem hledal dostupný, vybavený a malý mixážní pult pro svoji DAW-less muziku. Tedy pro tvoření elektronické hudby bez počítače, kdy potřebujete propojit všechny ty blikající krabičky, co dělají zajímavé zvuky, a připojit k nim také kytaru, basu, mikrofon a další nástroje. Už jsem to vzdával, ale pak jsem ten správný pult našel, jmenuje se Xenyx 1003B. Je to mixpult, který vám dá svobodu jít si zamixovat třeba do lesa. Ano, čtete správně – DAW-less v lese.
Krabice s Xenyx 1003B je docela objemná, ale nenechete se odradit. Mixpult je malý a kompaktní (jen 29,7 × 21,9 × 7,8 cm) a váží pouhých 2,08 kilogramu. A přitom je napěchovaný funkcemi. Výhodou úsporných rozměrů je, že se vám k němu na stůl vejde spousta dalšího vybavení a i když zrovna muziku netvoříte, můžete Xenyx 1003B nechávat pořád na stole. Zůstane připravený k akci, a přitom vám pořád zbude místo na práci. Píšu si vedle zapojeného mixu na počítači a nijak se nerušíme.
Pět mikrofonních vstupů
Přiznám se, že pět mikrofonů zapojovat opravdu nepotřebuji. Ale možná jen prozatím… Ano, Xenyx 1003B disponuje pěti mikrofonními vstupy, se kterými máte k dispozici pět kvalitních mikrofonních předzesilovačů XENYX. První dva vstupy jsou navíc vybaveny insertem – to znamená, že můžete do signálové cesty připojit jakoukoliv efektovou jednotku nebo samostatný efekt, třeba kytarový. Stačí speciální insert kabel (vypadá jako rozštěpený jack – tu stranu, kde je stereo jack zapojíte do zdířky INSERT v mixu a zbylé dva mono jacky do vstupu a výstupu efektu) a můžete experimentovat.
Fadery místo nešikovných knoflíků
Tohle byla jedna z věcí, které jsem při hledání mixu považoval za zásadní. Xenyx 1003B má 60mm fadery pro každý kanál. Proč je to tak důležité? Protože s fadery máte mnohem lepší kontrolu nad mixem, než kdybyste měli hlasitost kanálů ovládat otočnými potenciometry. Chcete plynulý přechod? Máte ho mít. Potřebujete rychle ztlumit kanál? Tak zkrátka srazte šavli dolů. Hrajte si s fade in a fade out…
Bateriový provoz – osvoboďte se ze sítě
Tady přichází ta část s lesem – Xenyx 1003B můžete napájet bateriemi! Stačí dvě 9V baterie pro základní provoz, a pokud potřebujete fantomové napájení pro kondenzátorové mikrofony, přidáte třetí. To znamená, že můžete vzít svoje grooveboxy, syntezátory a další nástroje a vyrazit mixovat kamkoliv. Busking v parku? Jasně! Jamování u táboráku? Proč ne! Session v altánku? Let’s go! Field recording s pěti mikrofony? Naplánujte si lokalitu!
Zvukové možnosti
Každý kanál má svůj vlastní třípásmový ekvalizér (Low/Mid/High), což vám dává solidní kontrolu nad zvukem. Mikrofonní předzesilovače transparentně a plnohodnotně přenášejí zvuk mikrofonu, neudělají vám ostudu ani na koncertě. A co mě osobně příjemně překvapilo – předzesilovače zvládají opravdu skvěle přímé zapojení elektrické kytary i baskytary. Žádné další předzesilovače nepotřebujete, prostě zapojíte a hrajete (ale pokud si chcete se zvukem kytary a basy ještě hrát, co třeba rozšířit tohle minimalistické vybavení o TC Electronic Impulse IR Loader nebo některý z Ampworx pedálů od stejné značky?).
FX Send a Mon Send – více než jen posílání efektů
Díky tomu, že je Xenyx 1003B vybavený funkcemi Mon Send (Mon neznamená mono, ale monitor) a FX Send získáváte v podstatě tři mixážní pulty v jednom. Můžete je totiž použít nejen pro posílání signálu do efektových procesorů, ale také jako samostatné výstupy. Chcete jeden mix pro místnost a druhý pro stream? Není problém. Potřebujete separátní mix do monitorů pro kapelu? I to zvládnete.
Příklad zapojení pro kapelu.
Pro koho je Xenyx 1003B jako dělaný?
- Pro DAW-less muzikanty, kteří potřebují propojit svoje elektronické nástroje
- Pro pouliční umělce, kteří chtějí kvalitní zvuk i v terénu
- Pro domácí nahrávací studia, kde je každý centimetr místa vzácný
- Pro streamery a podcastery, kteří potřebují kvalitní mikrofonní předzesilovače
- Pro menší kapely na zkouškách nebo klubových vystoupeních
- Pro náročnější field recording
- Pro každého, kdo chce kvalitní mix, ale nechce za něj utratit majlant
Technická stránka věci
Mixpult nabízí:
- 10 vstupů celkem (5 mikrofonních/linkových)
- Fantomové napájení pro kondenzátorové mikrofony
- Frekvenční rozsah 10 Hz až 80 kHz
- Možnost bateriového provozu (dvě nebo tři 9V baterie v závislosti na tom, zda potřebujete fantomové napájení)
- Výdrž na baterie cirka 4 hodiny
- RCA výstupy pro nahrávání/streaming
- Sluchátkový výstup s vlastní regulací hlasitosti
- FX send výstup a výstup do monitorů s možností separátního mixu pro oba
Příklad zapojení pro nahrávání do počítače.
Ovládací prvky aneb co který knoflík vlastně dělá
Anatomie jednoho kanálu
Pojďme se podívat, co všechno můžete na každém kanálu nastavit. Je to jako kokpit malého letadla – každý ovladač má svůj význam a společně vám dávají plnou kontrolu nad zvukem.
Gain – první krok ke skvělému zvuku
Tenhle knoflík je takový vrátný vašeho zvuku. Určuje, jak moc signálu pustíte do mixu. Máte tu i malou červenou LED kontrolku (Clip), která začne blikat, když to s gainem přeženete. Když kontrolka bliká, je čas ubrat, protože přejídání se není zdravé, přece.
EQ sekce – váš zvukový sochař
Každý kanál má tři knoflíky pro úpravu zvuku:
- LOW – basy (kolem 80 Hz) – chcete, aby to víc dunělo? Tady se to spouští
- MID – středy (2.5 kHz) – tady se odehrává většina „masa“ zvuku
- HIGH – výšky (12 kHz) – pro více „vzduchu“ a „jiskry“ ve zvuku
Můžete přidat nebo ubrat až 15 dB v každém pásmu. Díky těmto korekcím vlastně získáváte malý ekvalizér na každém kanálu.
Pan/Bal – zvuk v prostoru
Tenhle ovladač je jako volant vašeho zvuku – určuje, kam v stereo prostoru pojedete. Doleva? Doprava? Nebo pěkně uprostřed? Je to na vás. U stereo kanálů se stejný knoflík jmenuje Bal (balance) a určuje poměr mezi levým a pravým kanálem.
FX a Mon – dva kámoši pro speciální účely
- FX knoflík určuje, kolik signálu pošlete do efektové sběrnice (post-fader, tedy jde o zvuk, který již bude ovlivněný polohou faderu)
- Mon (monitor) posílá signál do monitorové sběrnice (pre-fader, tedy nezávisle na poloze faderu)
To znamená, že můžete mít na pódiu úplně jiný mix v odposlechu, než jde do publika. Nebo jiný ve své nahrávací místnosti a ve výsledném mixu, který streamujete posluchačům. Šikovné, že?
Fader – váš hlavní nástroj
60mm fader je jako plynová páka vašeho zvukového stroje. Plynulý chod, přesná kontrola, a když potřebujete rychle ztlumit kanál – šavli dolů. Je to mnohem intuitivnější, plynulejší a přehlednější než točení knoflíkem.
Hlavní sekce
V hlavní sekci najdete:
- L/R Meter – světelný ukazatel úrovně hlavního výstupu (zelená je OK, červená znamená „ups, uber!“)
- Phantom Power – tlačítko pro 48V napájení kondenzátorových mikrofonů (když ho zmáčknete, LED kontrolka změní barvu ze zelené na červenou)
- FX Send a Mon Send – hlavní ovladače úrovně efektové a monitorové sběrnice
- Main Fader – velký fader pro celkovou hlasitost
- Phones – regulace hlasitosti výstupu do sluchátek
Příklad zapojení po nahrávání v terénu (field recording).
Praktický tip pro začátek
Když zapojujete nový nástroj nebo mikrofon:
- Stáhněte gain na minimum
- Nastavte fader na nulu (značka 0)
- Začněte pomalu přidávat gain, dokud nezačne problikávat CLIP kontrolka
- Trochu gain uberte a máte ideální úroveň!
Příklad zapojení pro editování videa
Závěrem
I malý mix může být velkým pomocníkem. Xenyx 1003B je takový transformers mezi mixážními pulty – kompaktní v základu, ale když poznáte všechny jeho funkce, překvapí vás, co všechno dokáže a jak může rozšiřovat hrací pole vaší kreativity. A tohle všechno dostanete za cenu, kterou jste už několikrát bez většího zaváhání vysolili třeba za kytarový overdrive.
Jestli tedy hledáte mix, který zvládne propojit vaše nástroje, poskytne kvalitní zvuk, a navíc vám dá svobodu vzít svoje studio kamkoliv, tenhle dvoukilový pomocník by mohl být přesně to, co hledáte. Mimochodem, žena chtěla nový mixér, tak už ho máme.
autor: Martin Filip