Přeskočit na obsah

Kompaktní víceúčelový PA systém Bose Professional AMM je značkový, je malý, je hlasitý…

S dlouho budovanou důvěrou mi český obchodní zástupce americké spojeně státní firmy Bose Professional svěřil do rukou docela zajímavý a ze značkových komponentů sestavený ozvučovací aparát.

Zvenku a na první pohled to byla obvyklá sestava – shora dvoupásmový satelit, pak tyč a na zemi subwoofer, to celé dvakrát pro obě strany pódia. K tomu připojený zesilovač, ale ten už ani na první pohled nebyl jen tak nějaké něco. Začněme tedy s ním.

Zesilovač Bose Professional PowerShareX PSX2404D by PowerSoft

Srdcem celé sestavy je samozřejmě zesilovač. Na osahání jsem dostal z řady tří typů zesilovačů italské firmy Powersoft, jež produkuje řadu PowerShareX pro značku Bose, ten prostřední, středně výkonný PSX2404D. Typové číslo naznačuje, oč běží – jsou to v jednom rackovém 19palcovém modulu umístěné čtyři spínané zesilovače s výkonem po 600 wattech od každého. Přívlastek středně výkonný není asi to správné označení, je to dělo. Všechny z té řady jsou velice výkonné, ale PSX1204D je podle papírů dvakrát slabší a PSX4804D je dvakrát silnější. V ostatním jsou v mnohém podobné, neřkuli stejné.

Vzhledem k výškovému modulu 1U s šířkou 19 palců a čtyřem zesilovačům uvnitř to prostě vychází, že na nich není dost běžně uživatelského místa. Proto vývojáři s výjimkou dvou počítačově síťových RJ-45 rezignovali na klasické konektory a nahradili je nožovými či jehlovými multi-konektory, které jsou ale součástí dodávky. A pokud je ztratíte, dodavatel vám určitě ruče pošle nové, ale například klasický reprákový kabel s konektory speakon na obou stranách tam prostě bez redukce nestrčíte. Není to nic proti ničemu, jenom je potřeba to dopředu vědět. Popis jednotlivých konfiguračních spínačů DIP je sice malý, ale pokud máte dobré oči nebo lupu, zapojíte v základní sestavě zesilovač i bez návodu.

Zepředu jsou malé LED displeje indikující ve skocích úroveň vybuzení všech čtyřech zesilovacích modulů a několik varovacích LED varujících před nežádoucími stavy. Vedlejší větrací otvory jsou kryté magnetem drženými mřížkami, aby je bylo snazší odstranit v místech, kde to není třeba, například pokud je zesák zavřený někde ve strojovně, a zlepšit tak ventilaci větrání. Pod mřížkami najdete prachové filtry z hrubého porézního molitanu.

Na zadním panelu zesilovače je to hustější. Zleva je nožový konektor pro připojení do běžné zásuvky typu PremiumCord. K němu několik kabelů podle národních norem. Samice na zesilovači není rozšířený počítačový napájecí konektor, a to nejspíš proto, že ty při příkonu někde okolo 3,2 kW už nevyhovují jejich povolené proudové zátěži. Standardní konektor k počítačům je stavěný na proudovou zátěž do 10 A, zatímco PremiumCord umí dvojnásob. Použitelné napájecí napětí výrobce udává od 90 do 264 střídavých voltů s frekvencí 50 nebo 60 Hz. Vedle samice je výduch nuceného větrání. Další v řadě je 8pólový řadový nožový výstupní konektor pro repráky. Je opatřen přehledným popisem. V krabici je k němu přibalen i příslušný samec na opačné straně se šroubovacími svorkami podobnými elektrikářské „čokoládě“. Pokud se vám nechce pod pódiem honem něco šroubovat nebo bojovat s pavoukem čtyř tlustých kabelů ústících do jednoho konektoru nezajištěného vůči vytržení drátů, zavřete zesák do transportního 19“ racka a na pozici pod něj pořiďte patch bay do racku.

Pod reproduktorovým multi-konektorem je 16 nastavovacích DIP přepínačů ve dvou blocích po osmi. Pro každý z kanálů lze jimi navolit, jestli napěťový výstup má být pro nominálních 70 nebo 100 voltů, vstup má mít vysokou nebo nízkou vstupní impedanci, omezení dolní frekvence má být na 35 nebo 70 Hz a jestli má být zapnuta horní propust vůbec.

Dále vpravo vedle jsou pod sebou dva pinové 12tipólové řadové konektory, tedy 3 kontakty pro každý kanál. Horní z nich slouží pro připojení analogových externích analogových potenciometrů pro dálkové řízení hlasitosti jednotlivých kanálů. Řadový konektor pod nimi slouží pro symetrické připojení vstupů. I k nim jsou přibaleni konektoroví samci se šroubovacími svorkami, ledaže menšími než pro repráky. Následují čtyřpólový konektor se vstupy pro dálkové ovládání a další 8pólový DIP switch, který slouží pro nastavení celkového režimu zesilovače – jaký zisk, jestli vše řídit podle prvního kanálu, zatížení výstupu 2 ohmy a pár dalších. Řadu uzavírá další 12tipólový konektor s výstupy varovných signálů, pokud není něco v pořádku. To samo může jít ještě ve formě logických signálů dál do světa. Pod nimi jsou ještě dva síťově počítačové konektory RJ-45. Jeden pro internet a dálkové ovládání a síťování vůbec a druhý pro digitální vstupy ve firemním digitálním audio formátu Dante.

Skutečnost, že všechny čtyři kanály zesilovače lze zatížit různými impedancemi, k tomu jejich oddělené řízení hlasitosti pro každý z nich, společné chlazení a možnost dálkového řízení technicky vede k tomu, že můžete balancovat s výkonem mezi kanály navzájem. Odtud název řady PowerShareX.

Uživatelské dojmy

Zesilovač je svou konstrukcí velice univerzální. Abyste využili všechny výhody, které jste si s ním koupili, je potřeba si je nějakou dobu nastudovat. Pomocí zabudovaného signálového procesoru (DSP) na něm můžete například optimalizovat průběh reprobeden, které má uložen v paměti. U stacionárního ozvučení, například v hotelech nebo obchodních centrech, můžete využít široké možnosti jeho dálkového ovládání. U mobilního PA ozvučení, pokud k němu použijete firemní reprosoustavy, rychle nastavíte celou výstupní cestu, pokud bude u zvukaře příslušně vybavený notebook.

Problém s nestandardními konektory odpadá při stabilní instalaci. Tam přístroj prostě nadrátujete napevno a basta. Při mobilním ozvučení vlastně taky, protože žádný kompetentní zvukař nevozí 19palcové moduly jen tak navolno. Jestliže umístíte zesilovač do mobilního 19“ racku příslušně krytého vůči nepohodě světa i převozu, tak pod ním či nad ním můžete mít konektorové či konektorová pole z komponentů, které si sami určíte a předem nadrátujete. Pak už je to to skoro samo, jak v tom hotelu – svižně připojujete velké speakony k bednám a vstupní XLR podle aktuální potřeby.

Subwoofer Bose AMS115

AMS115 je pasivní basový modul osazený 15coulovým reproduktorem určený pro FOH (i. e. „front of house“, tedy pódiový) aplikace. Osazený je dvěma paralelně propojenými konektory speakon vzadu dole. Plastové rohy proti obouchání, vpředu je reprák zakrytý ocelovou mřížkou. Jmenovitá jeho impedance je 8 ohmů. Nahoře je závit M10 pro stojanovou tyč a na bocích zapuštěná ucha.

Víceúčelová reprosoustava Bose AMM112

Je víceúčelová dvoupásmová pasivní reprobedna tvaru vyzkoušeného užitečného pětibokého hranolu, vpředu lehce vyklenutého, s hnízdem pro nosnou tyč tloušťky 35 mm pod jedním ze zapuštěných uch. Vedle dvou paralelně spojených konektorů speakon je přepínač, jímž lze vyřadit vnitřní pasivní výhybku a přes speakon krmit oba reproduktory zvlášť, tedy použít tzv. Bi-amp. V tomto případě jsou využity všechny čtyři kontakty chytrého speakonu: +1 a –1 na basák, +2 a –2 na výškáč. S pasivní výhybkou jedou jenom první dva +1 a –1. V pasivním módu udává výrovbce trvalý výkon 300 wattů, v módu Bi-amp jsou limity 300 wattů pro 12“ střeďák a 45 wattů pro výškáč.

Reprobedna může být jednak napíchnuta na tyči, buď sama na stojanu nebo tyč budiž zašroubována závitem M10 do konzole na horní stěně subwooferu. Může ležet na podlaze čelem šikmo vzhůru jako hlasitý pódiový odposlech, stejně tak může býti zavěšena přes konzolky se závity M10 k něčemu nahoře. Ať už příležitostně pro daný večer nebo trvale instalačně.

Víceúčelová reprosoustava Bose AMM108

Bose AMM108 je podobně víceúčelová reprosoustava, podobného, leč menšího tvaru i vybavení. Tato je jednopásmová, osazená jedním 8palcovým reproduktorem. V jedné ze stěn je místo protilehlého ucha hnízdo na tyč 35 mm. Bedna je opět osazena dvěma paralelně propojenými konektory speakon.

Celkové dojmy posluchačské, vcelku hluboké

To je nářez! Doma to radši nepouštějte, ať vám to nezbourá barák. Zvukem soustava připomíná sestavy rozměrově a snad i výkonově mnohem větší. V „rohlíkové“ dodávce tedy odvezete výkon, na který byste jinak potřebovali něco asi o dost většího. A hraje to perfektně. Krásný silný a čistý zvuk.

Pro tisícihlavá auditoria by možná bylo někdy potřeba něco silnějšího, ale divadelní sál, běžné nefotbalové a snad i fotbalové hřiště tímhle v pohodě a s prstem v nose ozvučíte. Pokud jsem satelity nahradil osmipalcovými jednopásmovými AMM108, ubylo v přednesu přímým srovnáním trošku výšek. Méně cinkaly činely, méně syčely sykavky. Jasně – to jedno horní pásmo prostě neošidíte. Ale jinak byl zvuk taky velice příjemný a jen o málo méně, silný, tedy zesilovač šel s nimi o málo méně vybudit bez zkreslení. Pro hlasitý jevištní odposlech, kde nejde ani tak o Hi-Fi přednes, jako spíš o pohodlnou zvukovou orientaci muzikanta bez lapání zpětných vazeb, jsou, myslím si, AMM108 ideální. Tam naopak ostré výšky často spíš vadí. Podobné nároky, pokud má PA přenášet kupříkladu jenom hlasový projev hromadného řečníka bez hudebních nástrojů.

Při asymetrickém buzení (takovém, co máte doma u přehrávače) nezapomeňte uzemnit nevyužitý protilehlý vstup, aby zesilovač nebručel. Pomůže taky volba nižší impedance vstupu.

Závěrem

Pokud chcete šetřit na mobilním P. A., dáte víc peněz za dopravu, a méně peněz dostanete kvůli horší kvalitě zvuku. Toť ekonomické připomenutí pro skrblíky. Sastava hraje skvěle jako P. A., a vzhledem k širokým možnostem dálkového ovládání může dobře sloužit i v pevných instalacích. Vyšší cenou platíte skvělou kvalitu zvuku a velmi malé rozměry vzhledem k produkovanému výkonu.

Autor: Mojmír Mohapl